Marketing kilóra?

2018. január 08. 14:38 - Andrea.Pataki

Szakmai morfondírozások 2.

Szakmai morfondírozásaim egy-egy negatív jelenséget vagy épp döntési pontot, dilemmát mutatnak be. Vitaindító, provokatív stílusban. Ezért ezek a cikkek leginkább kollégák vagy a szakma iránt mélyebben érdeklődők számára készülnek. Első cikkemben a Facebook  jelenléttel kapcsolatos aktuális problémákat firtattam. Most pedig a marketing szolgáltatók, ügynökségek árazási kérdéseiről "morfondírozok" kicsit.

Bármennyire is meglepőnek tűnik, nekünk, marketing szolgáltatóknak is az árazás, a saját ár kialakítása jelenti a legnehezebb feladatot.

Így aztán nem kell csodálkozni rajta, ha vannak, akik a kényelmesebb megoldás felé veszik az irányt.

A recept egyszerű:

Szedd csokorba a legnépszerűbb összetevőket a Facebook posztkészítéstől az Adwords kampánykezelésen át a honlap karbantartásig →Készíts belőlük 3-4 féle csomagot →Mindegyiket nevezd el jól→ Adj nekik klasszul kiírható pszichológiai árakat→Kommunikáld, hirdesd meg, és gyűjtsd be a megrendelőket.

Könnyen kommunikálható termék, szegmensekre célozható kínálat.

Vagy mégsem.

Mert valakit ezzel becsapunk. Vagy a kedves ügyfelet, vagy magunkat. De miért is?

"Konyhanyelven" próbálom összefoglalni néhány pontban, mit gondolok.

chef.jpg

Mi van a csomagon kívül, ami nélkül az egész ehetetlen lesz?

Ha olyan csomagokat kínálunk, ahol az egyikben benne van az, hogy például Adwords kampányt készítünk, de az alapcsomag nem tartalmazza a landing page optimalizálását, akkor csak a szerencsén múlik, hogy használható landing page-re hirdetünk. Jó esetben minden kiváló, szépen muzsikál a kampány. Nem jó esetben pedig a fapados csomagot választónak majd elmondják vagy az elején, hogy plusz x ezer forintért csinálnak jó landing page-t, mert ez nem jó így. Vagy úgy 100 ezer forintos költés után magyarázzák a nulla konverziót azzal, hogy nem jó az érkeztető oldal.

Hírlevél készítés hetente. Szuperül hangzik. Csakhogy az adatbázist az ügyfélnek kell hoznia. Vagy építsen, béreljen, szerezzen... És még ott van a hírlevélrendszer díja.

Bárhogy is legyen, szakmailag és/vagy etikailag billegős a történet.

Próbálkozzunk, hátha kisül belőle valami

A másik gond ezekkel a csomagokkal, hogy hiányzik mögülük minden marketingmunka nulladik eleme: a stratégia.(És persze ahhoz meg ugye a piackutatás és a 4, 7 vagy ki tudja épp most hány P kialakítása, a marketing tervezés stb.stb.)

Akkor most mi lesz? Mi a kedves ügyfél célja? Hogy "legyen valami marketing"? Vagy hogy a marketing segítségével elérje, amit szeretne?

Világos, nem minden cég tud megfizetni egy marketing szakembert, pláne egy komplett csapatot. De hogy stratégia készítés nélkül belevágjon bárki a megvalósításba, az több, mint kockázatos. Megint tiszta szerencse, ha már van kész stratégia, amihez az ügyfél egy külsős csapattól várja el, hogy ahhoz alkalmazkodva intézze a Facebook hirdetési kampányait vagy a honlap SEO-t. Szóval még talán nem is lenne olyan nagy gond ezekkel a csomagokkal, ha jól olvasható feltételként ott találja mellette az érdeklődő, hogy első lépésben megnézzük/elkészítjük a marketing stratégiáját, tervét, amire építhetjük a marketing tevékenységet.

Rendben, vannak jól használható landing page-k, van szuper stratégia és marketing terv. Jöhetnek a csomagok. Ja nem.

Felesleges hozzávalók, mindenből valamennyi, mérleg nélkül

A csomagban ott van a Facebook hirdetés menedzselés. Csakhogy az ügyfél B2B piacra dolgozik, speciális a területe, számára a FB jelenlét maximum a "mindenkinek van, nekünk is legyen" alapon működő oldal, de hirdetésre nem érdemes áldoznia, márkát máshogy épít. Hogy akkor ő kivétel? Mondhatnánk azt is, ha nem néznénk tovább sorra az érdeklődőket. B2C webáruház, akinek viszont termékkatalógusos, remarketinges és innovatív FB kampányra van szüksége. Gyártó cég, akinek erős kérdőjelekkel lehet szüksége Adwords kampányra, ha a célja újabb forgalmazók megszerzése. Ellenben egy jól leválogatott hírlevél adatbázissal csodákat művelhet. Mind kivételek lennének? Nem tipikus ügyfelek?

Párolni, főzni vagy flambírozni? Hol vannak a folyamatok?

A csomagok elemekből állnak. És  mi van a marketing folyamatokkal? Behozok tartalommal érdeklődőt egy hírlevélből. De akkor ugye ott van a tökéletes landing page, amire mégsem azonnal konvertál. Célszerű lenne valamilyen marketing automatizáció és/vagy egy teljes marketing varázskör remarketing kampányokkal. Azt ki csinálja meg? Végigböngésztem néhány ilyen csomag ajánlatot, én egyikben sem fedeztem fel, hogy marketing folyamatokat akár nyomokban tartalmazna.

Marketing kilóra?

Végül még egy oka van, amiért szerintem ezek a standard marketing csomagok legalábbis nem tesznek jót a szakmának. Vagyis nézzük a szolgáltatói oldalt!

Tegye fel a kezét a kollégák közül az, aki szerint a sarki fűszeresnek egy kéthirdetéses szöveges keresési kampányt ugyanolyan egyszerű, ugyanannyi időbe telik elkészíteni és menedzselni, mint az okosotthon webáruháznak egy adaptív display remarketing hirdetést.

Változatos az ügyfélkörünk. És nem mondanám, hogy egy informatikai cégnek vagy egy szerviznek könnyebb lenne a marketingjét összerakni és működtetni, mint például egy gyártónak vagy kereskedőnek. Mindegyik nehéz. Mindegyik másképp nehéz. (Hozzá kell tegyem, épp ez adja a munka szépségét.) Van, ahol egy FB hirdetéssel több órát is eltöltök. Nem csak elkészítem, de elemzem, "simogatom" is a kampány ideje alatt, hogy minél eredményesebb legyen. Míg másnál a honlap keresőoptimalizálással küzdünk, mert mindenféle támogató eszközzel se egyszerű kitalálni, mire célszerű fókuszálnunk.

Ha tehát egy standard árazott szolgáltatás csomag tartalma heti két FB bejegyzés, kéthetente egy hírlevél kiküldése és hasonlóak, az azt jelentené, hogy a marketing kommunikációt kilóra meg lehet venni.

Összegezve: szerintem a csomagokkal épp a marketing lényege vész el. Hogy minden feladat teljesen egyedi, hogy gondolkodni kell, hogy kutatni kell, hogy stratégiát kell alkotni, megalapozottan belevágni a marketing megvalósításba, és a választott elemeket nem elkülönülten, hanem folyamatokba rendezve, egymásra építve, összehangolva kezelni. És világos módon folyamatosan elemezni, kontrollálni, szükség szerint módosítani a kommunikációs csatornák súlyán, vagy akár le is állítani egy kampányt, ha arra van szükség.

 

Persze, az egyedi árakkal több a macera. Folyton egyedi ajánlatokat kell készíteni, amire ráadásul több az időráfordítás is, hiszen minimum az ajánlatkérő piacán kell egy picit szétnézni, és szükség esetén kérdéseket is fel kell tennünk a lehetséges ügyfélnek. Mindez nehezíti az értékesítést.

És jóval nehezebb kommunikálni is. Én például így próbálom.

 

Rendben, értem én, hogy egy ilyen könnyen kommunikálható standard kínálat lehet pusztán behúzása is az érdeklődőknek, akiknek aztán majd lehet mondani, hogy "ja, de önnek ezekre az igényekre egyedi ajánlatot kell adnunk". De vajon ezek az érdeklődők azok, akikből majd ügyfél lesz, hosszú távon is?

***

Tetszett a cikk? Mást is érdekelhet? Köszönöm, ha megosztod.

Valami lényeges kimaradt? Más a véleményed? Elmesélnéd a saját tapasztalataid? Szólj hozzá bátran!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kontaktia.blog.hu/api/trackback/id/tr3513558661

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.