"Ügyfél+tartás"

2008. június 13. 09:44 - kontaktia

Egy CMO Council tanulmány szerint a hirdetők, akik milliókat költenek vásárlóik adatainak megszerzésére, sok esetben nem tudják ezeket megfelelően hasznosítani.

A cégek csupán 16 %-a rangsorolta magát hatékonynak vagy kimagaslóan jónak, amikor a vevőkapcsolatokról volt szó. 45% úgy vélekedett, hiányosságaik vannak ezen a területen, és további munkára van szükség a vásárlói adatok megfelelő feldolgozásához.

A marketingesek csupán fele állította, hogy rendelkezik olyan stratégiával, melynek során a legfontosabb kapcsolatokat még gyümölcsözőbbé tehetik. Nem meglepő, hogy a válaszadók majdnem egyharmada (31%) számolt be arról, hogy a vásárlóik lemorzsolódási aránya magasabb, mint 10%. Durván egyharmaduk 5-10% közötti arányról számolt be, a válaszadók kétharmada pedig nem rendelkezett olyan programmal, mellyel az „alvó” vagy az elveszett ügyfeleket újra aktivizálhatná.

Végezetül - azok aránya, akik úgy értékelik, hogy teljeskörűen ismerik ügyfeleiket mind demográfiai, mind földrajzi, mind pszichográfiai vagy viselkedési jellemzők alapján is - csupán 6%.

-----------------------------------------------

A fenti eredményeket csak megerősíti saját tapasztalatunk. Megbízóink jelentősebb része új ügyfél megszerzését bízza ránk, miközben meglévő ügyfeleiről alig tud valamit. Fordítsuk le egy hétköznapi könnyen elképzelhető helyzetre:

Két vevő érkezik egy üzletbe cipőt vásárolni. Az egyikőjük már többször járt itt és erre az eladó is emlékszik. Amolyan törzsvásárló. A másik érdeklődő most először van itt.

Mit csinál a jó eladó, ha egyedül van? A törzsvásárlónak gyorsan ajánl valami újat, ami a korábbi vásárlásai alapján érdeklődésére tarthat számot és egy időre leköti figyelmét, hogy aztán gyorsan a másik vevőhöz tudjon fordulni az eladó is. Ami ugye ebben a logika: először a törzsvásárló kapja meg az eladó figyelmét, de őt már egyszerűbb kiszolgálni, vagy legalább időszakosan "elfoglalni", mivel tudja az eladó, hogy milyen stílusokat szeret a törzsvásárlója. Az eladó időt nyer, és az új, ismeretlen vásárlóval is gyorsan tud foglalkozni, megismerni az igényeit.

Minél távolabb van a vevőtől az eladó, értsd az ügyfélkapcsolat szintje, annál könnyebben tévesztik szem elől ezt a prioritást.

Mit ajánlunk?

  • Kérdezzük meg meglévő ügyfeleinket rendszeresen az elégedettségükről.
  • Építsünk adatbázist. Nem csak arról van szó, hogy új adatokat kell beszereznünk. Vegyük elő a meglévő ügyféladatokat, "poroljuk le", frissítsünk. Ez utóbbival kapcsolatban van egy jó kis személyes történet is a tarsolyban, de majd a következő bejegyzésben elmeséljük. Megér egy külön bejegyzést!
  • Egy jó ügyfélszolgálat folyamatosan szippantja be az információkat az ügyfélről! Ha egy ügyfél bármilyen apróság miatt felhív bennünket, azt a beszélgetési helyzetet maximálisan ki kell használni: egyeztessük, hogy jók-e még az adatai, kérdezzük meg, hogy elégedett-e velünk, érdeklődjünk, hogy ismeri-e az új lehetőségeket (És akár eladás is lehet belőle).
  • De akár egy telesales kampány is kincsesbánya, ha olyan céget választunk, ahol tudják annak a fontosságát, hogy az ügyfél által adott információkat be kell írni, nem csak azt, hogy a terméket kéri vagy nem kéri.

Ha az előző két bekezdést újraolvassuk, akkor épp arról írunk most, hogy az egyébként sok helyen kategórikusan szétválasztott ügyfélszolgálat és értékesítés együtt működik és hoz fontos információkat és eredményeket egyszerre.

Mi a Kontaktiánál ezért úgy gondoljuk, hogy bár az igaz, hogy van, akinek az értékesítés, van, akinek az ügyfélszolgálat megy jobban, nem indokolt azt mondani: Te ügyfélszolgálatos vagy és tájékoztass; Te telesaleses vagy és adj el. Nem. Van egy ügyfélkapcsolat, amit maximálisan ki kell aknázni. Ha már egyszer az ügyfél hajlandó velünk beszélni, akkor ne szalasszuk el a lehetőséget. Ráadásul a telefonos kapcsolattartás gyorsabb, hatékonyabb és olcsóbb, mint a többi: azonnali reakciót kapunk az ügyféltől, interaktív a kapcsolat, tehát valódi beszélgetés, mégis könnyebben elérhető és olcsóbban működtethető, mint egy személyes ügyfélszolgálati iroda.

Megszerzés és megtartás. Mindenféle arányokat mondanak manapság, hogy mi a drágább: megszerezni vagy megtartani. Valószínűleg nincs minden iparágra és termékre általánosan igaz megállapítás. De hogy visszacsatoljunk bolti példánkhoz: talán nagyobb valószínűséggel fog a régi vevő legközelebb is bejönni, még ha most nincs is épp neki való cipő, mint ha egy új ügyfélről van szó. Nevezhetjük ezt vásárlói lojalitásnak, a lényeg, hogy az ügyfél, aki már egyszer bennünket választott, némi "simogatásért" cserébe minden bizonnyal hajlandó maradni. Mert már választott, és a fő feladatunk, hogy folyamatosan arról biztosítsuk, hogy jól választott.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kontaktia.blog.hu/api/trackback/id/tr66517810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.