Vigyázat, spamveszély!

2008. október 07. 15:17 - kontaktia

Forrás: http://www.hwsw.hu/hirek/36878/nhh_spam_e-mail_reklam_reklamlevel_hatosag_torveny.html

A magánszemélyek védelmére fókuszál az új spamtörvény

Jelentős változásokat eredményez a kéretlen reklámlevelekkel kapcsolatos törvényi szabályozási háttérben a múlt héten életbe lépett, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII szóló törvény, valamint az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény (jogi szakzsargonban Ekertv., máshol spamtörvény) szintén múlt héten életbe lépett módosítása.

A reklámok egyik válfajára, az elektronikus hirdetésekre vonatkozó általános rendelkezések múlt hétfőtől részben a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvénybe (Grtv.) kerültek át, míg a további, kifejezetten az elektronikus hirdetésekre és a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) ezzel kapcsolatos eljárásával összefüggő rendelkezések továbbra is az Ekertv.-ben maradnak.

Lényeges változás, hogy a fogyasztók védelme érdekében ezután más megítélés alá esik, ha a címzett természetes személy, illetve, ha nem az: szeptember elsejétől a kifejezett és előzetes hozzájárulással küldhető reklámokra vonatkozó korlátozások csak abban az esetben alkalmazhatóak, ha a címzett természetes személy.

Ezért az NHH Hivatala az elektronikus hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti eljárást természetes személy részére küldött elektronikus hirdetések esetében, a természetes személyek által benyújtott kérelmek alapján folytatja le, azaz elsősorban a magánszemélyek védelmét látja el. Ez a gyakorlat egyezik a legtöbb uniós tagország joggyakorlatával -- azaz a törvényi szabályozás a magát megvédeni csak a hatóság közreműködésével képes, netán alulinformáltságuk miatt hátrányos helyzetben lévő magánszemélyek érdekeinek próbál érvényt szerezni.

Az NHH Hivatalának közleménye szerint a hatóság ezután is fogadja a cégek, vállalkozások részére küldött kéretlen elektronikus hirdetésekkel kapcsolatos beadványokat, ezekkel kapcsolatban eljárási kötelezettsége azonban nincs, mérlegelési jogkörében eljárva dönthet arról, indít-e eljárást. A mérlegelésnél a Hivatal figyelembe veszi többek között, hogy az adott hirdetővel szemben hány bejelentés érkezik, illetve, hogy zajlott-e korábban eljárás ellene hasonló ügyben.

Az elektronikus hirdetések küldésével kapcsolatos egyéb rendelkezések lényegében nem változtak, azaz a Hivatal a bejelentés során minden esetben egyebek mellett megvizsgálja, hogy kértek-e előzetes beleegyezést a reklámlevél küldéséhez, egyértelműen azonosítható-e a küldő, le lehet-e iratkozni a reklámlevélről.

-------------------------------------------------------------

Nem, egyáltalán nincs ellentmondás a cikk és a bejegyzés címe között! Mi most a másik érintett oldalról közelítjük meg a problémát: az ajánlatot küldők oldaláról. Saját tapasztalatunk alapján tesszük mindezt, a teljesség igénye nélkül.

Ha már beleegyezést kell kérni az ügyféltől, illetve el kell kérni a lakcímét is a magánszemélynek, akkor hogyan tehetjük ezt meg?

  • Személyesen. Kivitelezhető? Nem igazán!
  • Postai levélben. Megfizethető és gyors? Nem igazán!
  • Előzetes e-mailben. Ezzel az a gond, hogy határán mozog a szabályosságnak. Ha pl. már feliratkozott a hírlevelünkre, akkor itt egyszerűen bekérhető az illető lakcíme. Van erre egy moratórium 2009 márciusig. Mi most azt tettük, hogy hírlevél listánkra küldtünk egy közleményt és kértük, hogy küldjék meg lakcímüket. A veszélye, hogy leiratkoznak, vagy határidőre nem küldik meg, nem kicsi. Eddig szerencsére pozitív a visszhangja, de nyilván ennek az is az oka, hogy a mi szakmai hírlevelünk elég speciális ahhoz, hogy ragaszkodjanak hozzá. Meg talán érdekes is... De azért átgondoltan kellett kommunikálnunk ahhoz, hogy ez így működjön.
  • Telefonon. Mi ezt használjuk saját részünkre és megbízóink számára is, már a törvénymódosítás előtt is így tettünk. De persze itt is van nem kevés szabály, amit be kell tartani. És nem minden esetben használható ez a módszer.

Mikor NEM használható a telefonos megoldás:

  1. Hírlevélre feliratkozott (magán)személyeknél, akik nem adtak meg telefonszámot, ahol elérhetjük őket, a többi adat pedig alkalmatlan arra, hogy megtaláljuk hozzá a telefonszámot.
  2. A hívandó ügyfél telefonos szolgáltatójánál letiltatta a marketing célú megkeresést. Ez az, amikor paragrafus jelet találunk az előfizető neve mellett az adatbázisban.

Ezen kívül is vannak azonban már a megkereséskor felszínre kerülő problémák:

  1. Időközben kérte a szolgáltatótól a marketing célú megkeresés tiltását, de az adminisztrációs rendszeren még nem futott keresztül. Ilyenkor nyilván ezt tiszteletben tartjuk és megköszönjük a megértést.
  2. Nem tiltatta ugyan le központilag, de azt nyilatkozza, hogy mi többet ne keressük meg. Ekkor ha lementett saját adatbázissal dolgozunk, át kell vezetnünk rajta a változást. Nálunk ez azt jelenti, hogy ha megbízótól kaptuk az adatbázist, akkor a megbízónak kell ezt az információt átadnunk.
  3. Hibás adat. Az adatok frissítésére még nem került sor, közben pl. az adott cég megszűnt, az előfizető elköltözött stb.

Milyen szabályt kell betartanunk, ha direktmegkeresést végzünk?

  1. Hívhatóság. Ahogyan már fentebb írtuk, csak azokat az ügyfeleket hívhatjuk, akik nem tiltották le az ilyen célú megkeresést. Ez az ún. opt-in szabályozás. (Ezzel szemben a postai dm az opt-out szabályozás alá esik, aminek lényege, hogy bárkinek küldhető dm levél, amíg le nem tiltja. Sajnos, az e-dm esetében szintén az opt-in elv érvényesül.)
  2. Bejelentkezés az Adatvédelmi Biztos nyilvántartásába. Minden információt megtalálunk a http://abiweb.obh.hu/abi/ oldalon, mi most csak a legfontosabb lépéseket foglaljuk össze. Első alkalommal egy kérvényt írunk, amiben adatainkat (céges vagy magán) megadjuk és ún. ANYA számot kérünk. Ez az Adatkezelési Nyilvántartási Azonosító igen leleményes rövidítése. Ehhez az azonosítóhoz teszik hozzá a 3. pontban részletezett bejelentés során a konkrét adatkezelési azonosítót. Így a megkeresések egy-egy egyedi azonosítóval rendelkeznek. A megkeresések során ezt az azonosítót fel kell tüntetni.

Sajnos, még a professzionális call center szolgáltatók között is van bőven, aki több éve úgy dolgozik, hogy nem jelentkezett be. Ez nem csak neki, de megbízójának is gondot okozhat, hiszen nem szabályos az adatkezelése.

  1. Bejelentési kötelezettség. Az Adatvédelmi Biztos Irodája részére minden olyan esetben nyilatkozatot kell küldeni, amikor személyes adatokat kezelünk, akár adatkezelőként, akár adatfeldolgozóként. Ez a gyakorlatban úgy működik, hogy egy kampány esetén, ahol személyes adatokat kezelünk, pl. pénzügyi szolgáltatás telesales kampány, a http://abiweb.obh.hu/abi/ oldalról letölthető nyilatkozatban megadjuk, hogy milyen kört mikor milyen céllal keresünk meg, milyen adatokat kezelünk és meddig tároljuk azokat. Ha más adatkezelő -esetünkben a megbízó- is bekapcsolódik, akkor azt is jelölnünk kell. A kampányt ezt követően indítjuk el.
  2. Adatvédelem. Ezt nem ragozzuk túl. Nálunk hangrögzítés is zajlik adott kampányban, valamint ún. kampányexportban elektronikusan tároljuk az adatbázis adatokat. Rendszerezve, címkézve, elzárva, szabályozva, ANYA számmal ellátva. A szerződéseinkben kitérünk arra, hogy ha a megbízó bármilyen adatot, hanganyagot kér, akkor azok kezeléséért ő tartozik felelősséggel.
  3. Adatok felhasználása. Ha egy ügyfél konkrét esetben konkrét eseményhez kapcsolódóan adja meg személyes adatait, akkor engedélye nélkül más célra nem használható fel, harmadik személy részére nem adható át. Kérésére írásban tájékoztatni kell adatainak kezeléséről.

Amikor jól használható a telefonos megkeresés a spamelés elkerülése végett:

  1. A hírlevélre feliratkozótól kaptunk telefonszámot, ahol ő elérhető és lakcím adatát elkérjük-hangrögzítéssel.
  2. A célpiacra szeretnénk egy direktkampányt indítani gyorsan, olcsón, hatékonyan. Ebben az esetben a telefonos hívás során rövid bemutatkozás és tájékoztatás, érdeklődés felkeltése ("lead generálás") után elkérjük az illetékes e-mail címét, amire elküldjük a tájékoztatót. Szintén fontos a hangrögzítés, hiszen azzal tudjuk későbbi probléma, ellenőrzés során igazolni, hogy az érintett személy engedélyezte a reklámlevél küldését.

Miért kell vigyáznunk arra, hogy ne minősüljön e-mailünk spamnek?

  1. Anyagi következmények: a spamelést Magyarországon az NHH pénzbírsággal "jutalmazza". Volt már rá példa, eddig egy-két millió Ft volt a legnagyobb összeg tudomásunk szerint, de a törvény szigorítása mellett a bírságok összege is nő.
  2. Technikai következmények: a tömeges e-mail küldés mint potenciális spam küldés esetén a szervert, amelyről küldik a levelet, beazonosítják és blokkolják. Azaz figyelem: még a szabályosan küldhető e-dm esetében is figyelni kell a kampány során, hogy a nagyszámú levelet ütemezetten küldjük ki, nehogy spamnek tűnjön. Ha blokkolnak egy szervert, akkor bizony normál levelezésünk is leáll egy időre.
  3. Erkölcsi következmények: a spamereket nem csak a hatóság, de jobbfajta fórumok is kipellengérezik. A napokban egy cégre keresve a Google-ban a 4. helyen egy fórumbejegyzés jött fel, ahol azt taglalták, hogy ettől a cégtől, pontosan megadott "nev kukac cegnev.hu" címről notórius spamelés folyik. Nem egy jó reklám a cégnek!

Mi magunk egyébként nagyon hasznosnak tartjuk a direktkampánynak azt a jól tervezett módját, amikor egy hideghívás során felkeltjük az érdeklődést, direktlevelet küldünk, majd ennek az utánkövetését (follow up) elvégezzük.

Sokféle számmal találkoztunk már, terméktől, piactól, időzítéstől függően mondhatjuk, hogy milyen hatékonyságot jelent ez a kombinált eszköz, de az biztos, hogy sokszorozza a hatásfokot ahhoz képest, mint ha csak dm levelet küldünk vagy csak hívással próbálunk megrendelést szerezni. Különösen hasznos ez a módszer üzleti ügyfelek megkeresésekor, mivel a vállalkozások szeretik írásban is látni az ajánlatot és kevesebb az idejük is arra, hogy egy részletes telefonos vagy akár személyes tájékoztatást végighallgassanak. Ha pedig már ilyen sok magánszemélynek és cégnek van e-mail címe, és így gyorsabban, kisebb költséggel tudjuk eljuttatni üzenetünket, akkor tegyük meg! A szabályozás pedig, ha nehezíti is ezt a tevékenységet, kezelhető, betartható.

Ha megvan rá a kapacitásunk és ismeretünk, végezzük mi magunk. Ha a volumen és a szabályok indokolttá teszik (pl. telefonhívás hangrögzítéssel, visszakereshető hanganyag), bízzuk szolgáltatóra.

A nem szándékos spamelés tehát elkerülhető és érdemes is elkerülni!

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kontaktia.blog.hu/api/trackback/id/tr47701233

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Spam bejelentése online: így tedd meg 2018.07.24. 11:51:01

Aki rendszeresen emailezik, mindenki találkozott már spam levéllel (kéretlen elektronikus hirdetés), vagyis kéretlen levéllel. A magyarországi jogszabályi környezet szerencsére lehetővé teszi a spam bejelentését online. Ha a spam szót akarjuk lefordíta…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vallalkozasiotletek.com · http://vallalkozasiotletek.com/ 2008.10.08. 23:27:45

Kontaktia,

Köszi hogy hangosan gondolkodtál, jókor jött!

Végigondolásra érdemes felvetések!

Provokátor