Ötletek cégeknek gazdasági válság idejére

2008. december 03. 18:37 - kontaktia

Ha megnézzük a makroökonómiáját, a pénzügyi, majd gazdasági válság amolyan öntisztulási folyamata a piacnak. Kegyetlen, de kell. Más kérdés, hogy milyen irányt vesz, milyen befolyásolást tesznek a kormányzatok és háttér érdekek.

Mi most a következő reakciókat látjuk:

  1. Csak szervezeti karcsúsítás

Egész egyszerűen leépítésekről van itt szó. Amikor egy lázas betegre priznicet teszünk, vagyis csak átmeneti megkönnyebbülést hoz.

  1. Növelni az értékesítést

Telesales kampányok gyorsan, kapkodva, kevésbé átgondoltan. A tipikus pánik reakció: most adjunk el mindenkinek mindent, ne célpiacozzunk. Ilyenkor nehéz szakmai fejjel újragondoltatni ügyfelünkkel a feladatot.

Mi hiányzik innen?

A hosszútávú koncepció. A higgadtság. Az előre lépés.

Mit kell most tenni?

1. Piacelemzés

A piaci tényezők hirtelen megváltoznak. Talán más lesz a célpiac, mint eddig. Talán beszűkül a jelenlegi portfólió értékesíthetősége és új terméket kell fejleszteni. Talán a konkurensek is gyökeresen megváltoznak: a nagyok buknak, de a piaci rést megtaláló kisebbek, rugalmasabbak belépnek a piacunkra. Talán lényegesen változnak a fogyasztói elvárások és várakozások is.

Azaz információt kell gyűjtenünk az új helyzetről. Másodlagos és elsődleges piackutatással.

2. Értékesítés újratervezése

Értsük ez alatt a gazdaságosabban működő és még hatékony vagy épp hatékonyabb csatornák erősítését, mint amilyen a telesales lehet vagy épp a személyes proaktív értékesítés ereje.

Új piacokon jelenünk meg, a meglévő ügyféladatbázis talán kevés lesz a ráértékesítéssel ahhoz, hogy fennmaradjunk.

3. Meglévő adatbázis frissítése

Sok a változás, hiszen cégek zárnak be, alakulnak át, megváltoznak a fogyasztási szokások. Frissíteni kell az adatokat. Mérlegelni kell a kockázatokat is, amihez szintén információ kell. Mivel a konkurensek lépései várhatóan agresszívabbak, ezért ápolnunk is kell ügyfélkapcsolatainkat, megtudni, elégedettek-e velünk.

4. Megtakarítások

Igen, erre is kell gondolni, ugyanakkor minimum ugyanazon a szinten tartani a kiszolgálást. Ezért érdemes profikhoz kiszervezni bizonyos szolgáltatásokat. Egyik megbízónk részére épp a napokban végeztünk egy igen sikeres kampányt, ami során számtech eszközök bér-szerviz szolgáltatásával kapcsolatban szerveztünk tárgyalási időpontokat. Nyilván nehéz döntéseket kell hozni, de most még inkább érdemes elgondolkodni az ügyfélszolgálat kiszervezésén is.

5. Gyorsan lépni

Bármit is kell tennünk, rövid időn belül lépni kell. A konkurenseknél előbb. És minél nagyobb piaci részt elérni. Automatizálás, direktkampányok, modern eszközök az értékesítésben, ügyfélkapcsolatokban, marketingben. Az idő értéke megnő, hiszen egyelőre még inkább a tornádó közepe felé haladunk, mind kifelé belőle.

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kontaktia.blog.hu/api/trackback/id/tr74802032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vallalkozasiotletek.com · http://vallalkozasiotletek.com/ 2008.12.04. 02:27:11

Néhány gondolat távirati stílusban:

1. Piacelemzés: mint potenciális lehetőség felismerése és alkalmazása, ha már van ilyenünk akkor fejlesztése bővítése.
2. Értékesítés újratervezése: nem elég az új piac, új termékspektrum forradalmi újdonságok kellenek! Nem feltétlen fejlesztésre gondolok, hanem megjelenésre, pozicionálásra. A vagy innováció vagy kreativitás nem elég, a kettő együtt kell és nagyon magas szinten!
3. Meglévő adatbázis frissítése: Oppááá... Már akinek van ilyen! Döbbenetes, hogy mennyi olyan cég van, aki objektív okok miatt adatbázis építésre alkalmas információk birtokába jut és nem él vele, de még csak annyira sem lát előre, hogy engedélyt kérjen egy opt-in-listába vételre.
4. Megtakarítások: Ezt inkább tartalék képzésnek nevezném.
Ez olyan érzelmi dolog, ha megtakarítás akkor azért van, hogy szükség esetén legyen mihez nyúlni. A tartalékképzés az én olvasatomban célirányosabb, ütemezett mondjuk havi nyereségből 5-10% addig, amíg a cég 6-12 hónapra elegendő tartalékot nem képez.
5. Gyorsan lépni! - ezen nincs mit magyarázni


Minden egyes fentebb vázolt pontra igaz, hogy kulcskérdés!
Ütemezni valamilyen objektív, vagy szubjektív alapon, havonta, vagy félévente bevezetni egy egy új elemet ezekből. Aztán félévente ellenőrizni, újrahangolni.
Legnagyobb problémát ott látom, hogy sem a cégvezetés sem a döntéshozók nem ismerték még fel, hogy ez egy egész új gazda(G)ságtan.

LT