Marketing(újra)tervezés

2009. január 20. 15:10 - kontaktia

Jobb helyeken már két hónapja letudták a nagy feladatot. Kész van a mű, jóváhagyva a keretek, álljunk neki az ezévi munkának.

Még jobb helyeken napokon belül revideálás lesz, az év zárások tükrében, a terv-tény eltérésekkel már korrigálnak vagy hamarosan korrigálni fognak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Most mégis egy speciális helyzetben vagyunk. Ha nem is kell kidobnunk a marketingtervünket, igencsak le kell csupaszítani és újraépíteni.

Aki jól figyelte Barack Obama beszédét, az észrevette, hogy közölt, kért és nem ígért. Csak annyit, hogy mindent megtesz, hogy ebben a nem könnyű helyzetben helyt tudjanak állni. (Hmm, ilyesmit a divatos kórházi sorozatokban szoktunk hallani az orvosoktól, amikor az életveszélyes állapotban lévő sérült hozzátartozóival beszélnek...)

A meghatározó gazdasági makro-világszintű szereplők pedig közvetve vagy közvetlenül, mindannyiuk helyzetét befolyásolják, legyünk egyéni vállalkozók vagy multinacionális cégek alkalmazottai.

Az új helyzet ezért minden esetben új koncepciót igényel.

A napokban az IT Business klubjában volt alkalmunk találkozni mindenféle állásponttal: volt, aki azt jelezte, hogy szárnyalnak az eladásai, mert a válság az informatikai rendszerek átalakítását, több automatizálást illetve költségmegtakarítási fejlesztést igényel. Volt, aki már a múlt év végén jelentős költségmegtakarítási lépéseket hajtott végre, ami létszám leépítésekkel is járt. Volt, aki azt mondta, nem érzékel változást vagy egyszerűen kivár. Több alkalommal hangzott el az az igen különleges kifejezés, hogy "nálunk már 5 éve, 10 éve válság van". Értve ez alatt, hogy folyamatosan a lehető legkevesebből a lehető legtöbbet hozzák ki, dolgoznak az ésszerűsítésen, innovatívak, előre mozdulnak.

Mindezek a hozzászólások sok esetben még cég mérethez, tulajdonosi körhöz vagy életkorhoz sem voltak egyértelműen köthetőek.

A www.marketinginfo.hu oldalon is találtam több hasznos tanulmányt:


"Tanulságos kutatást bonyolított le tavaly november-decemberben az Anderson Analytics... A vásárlói elégedettség és a vásárlók megtartása a legfontosabbnak és legrelevánsabbnak tartott marketingfogalmak,..."

 

A GWC tanulmány szerint a pénzügyi szektor elsődlegesnek tartja a PR tevékenységet, aminek középpontjába a bizalomépítés került. És ehhez gyakorlatilag minden marketingkommunikációs csatornát alkalmasnak tartják. Erősen elgondolkodtam, hogy a szűkebb értelemben vett telemarketing ebbe hogyan illeszkedik. Természetesen, egyértelmű a szerepe az ügyfélkapcsolatoknak, telefonos ügyfélszolgálatnak, valamint azoknak a kutatásoknak is, amelyek tanulmányozzák, hogy mi kell a bizalom megerősítéséhez, illetve mérik, hogy a megtett lépések elérték-e céljukat.

Akkor sem kell azonban ezt a bizalom kérdést figyelmen kívül hagynunk, ha nem a pénzügyi szektorban dolgozunk.

De térjünk vissza az újratervezéshez:

Milyen jó is lenne kényelmesen hátradőlni, hogy kész vagyunk a tervezéssel. Ne tegyük! Még ha fájdalmas is, kezdjük újra. És nagyon masszívan haladjunk a stratégiai tervezéstől vissza az operatív és taktikai tervekig. Nem szabad csak erre az évre, vagy méginkább csak néhány hónapra tervezni. Nem szabad mindent az azonnali bevételszerzésre fordítani. Ezek a "stratégiák" törékenyek. Legyünk didaktikusak: kezdjük a helyzet felmérésével, kutatásokkal. Készítsünk SWOT analízist. Cégre és termékportfolióra egyaránt. Vállaljuk be, ha a tavaly még jól működő terméket hátra kell sorolni és új terméket kell fejlesztenünk. Akár új piacra kell lépnünk.

Semmiképp ne feledkezzünk el arról, hogy számokkal, megtérüléssel kell végigvezetni a tervet. Talán ez a legnehezebb egy ilyen képlékeny piaci helyzetben. Ha bárki a beszállítók, viszonteladók, fogyasztók körében máshogy mozdul, már eldőlhet a gondosan felállított dominósor. És még nem is kalkuláltunk az állami beavatkozások megerősödésével.

A másik fontos szempont, hogy a verseny olyan szempontból is erősödik, hogy a kisebb konkurensek, akik rugalmasabbak nálunk és pláne nincs mit veszteniük, ügyesebben reagálhatnak. Ezért ha nagyobb cégeknél dolgozunk, akkor ne szégyelljünk csökkenteni a protokolláris jellegű megbeszéléseken, nézzünk körül a kkv szektorban. Sőt: nagyon jó kkv marketing szakértőket találni, forduljunk hozzájuk. Nem szeretném egyik iskolát se magunkra haragítani, ezért nyugodt szívvel azt ajánlom, írják be a keresőkbe pl. hogy kkv+marketing.

Felértékelődik a meglévő ügyfelek megtartása

Ebben a helyzetben, ahol szűkül a piac, megáll a növekedés, csökken a fizetőképesség, minden ügyfél valóban kincs! Nem kell sokmilliós indirekt reklámokban vagy event marketingben gondolkodni ahhoz, hogy ezt a kérdést kezelni tudjuk. Egy nagyon egyszerű hűségprogram most jól működhet. Az ügyfélszolgálatok kérdése KULCSKÉRDÉS! Sokféle modellt láthatunk, hogy az ügyfélszolgálat kihez is tartozik:

  • Lehet független vezetéssel megáldva, ami nem csak operatív vezetés. Ez a legritkább talán.
  • Csak operatív vezetéssel ellátott, és folyamatos torpedózás éri a marketing és az értékesítés oldaláról, hogy milyen feladatokat lásson még el.
  • Egyenesen a marketing vezetőhöz vagy az értékesítési vezetőhöz tartozik. Ez már jól mutatja az irányultságát.

Anélkül, hogy borítani kellene a szervezetet, annyi biztos, hogy a marketingnek egy olyan helyzetben, ahol kapaszkodni kell a piac megtartásába, hatással kell lennie az ügyfélkiszolgálásra is. A kolléga ismerje meg és tegye magáévá a teljes stratégiát, aminek teljesüléséért vagy épp ellenében ő napi szinten tesz, amikor az ügyféllel kommunikál. Ha úgy érezzük, hogy sok ez nekünk, kérjünk segítséget vagy bízzuk külső szakemberre ezt a területet. Ajánlanék ehhez is egy oldalt: www.devaizoltan.hu

Jó, jó de ez egy professzionális call center blogja, hogy kerül ide ez az egész?-kérdezhetik.

Nos, várjuk a megfejtéseket. Annyit elárulok, hogy a sorok között olvasva megtalálják a választ;-)

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kontaktia.blog.hu/api/trackback/id/tr13891209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.