Evolution2017 - Vigyázat! Nagyon szubjektív beszámoló

2017. március 03. 19:21 - Andrea.Pataki

Tavaly októberben volt húsz éve, hogy rám ragadt a marketinges jelző. Habár azóta is büszkén viselem, időnként kétségek gyötörnek, hogy tudok-e eleget a szakmámról, képes vagyok-e követni azt a hihetetlen tempójú fejlődést, ami jellemzi.

Nos, az Evolution 2017 konferencia első napjának végén megkönnyebbültem. Aki nem ismer közelebbről, az bátran gondolhatja ebből a mondatból, hogy a szerénység nem tartozik a tulajdonságaim közé. Ha így van, ám legyen. Nem sok újdonságot hozott ugyanis ez a nagyjából nyolc órahossza számomra. De az a néhány tipp és info, amit kaptam, mégis azt mondatja velem, hogy érdemes volt rászánnom a napomat. Korán indulva és későn hazaérkezve, elviselve a tömeget, ami ott fogadott, és a már-már kilométerben mérhető sétát, amit a bőség zavarában az egyes termek között tettem meg oda-vissza a nap folyamán.

10 perc hírnév. Demokratikusan ennyi járt az előadóknak attól függetlenül, hogy máshol már felépítették-e az ismertségüket, vagy itt vágtak bele a nagy dobbantásba.

10 perc a legprofibb előadó számára is kihívás, hogy értelmes és hasznos mondandóval töltse meg. Sokaknak nem is sikerült igazán. (Egyébként én úgy vagyok ezzel, hogy akár hány percnyi keretet kapok, az a "lécci még öt percet!" fázis mindig ott figyel a végén.)

No, de ne csak a szervezésről, hanem a tartalomról is essen szó. Hiszen gondolom, aki ezt olvassa, azért kattintott ide, hogy szakmai hasznosságot is kapjon.

lens-582605_1920.jpg

A Kék teremben leginkább a közösségi média volt terítéken, az én kedvenc terepem. Azért időnként benéztem a trendektől, tudományos megközelítésektől hangos Lila terembe is. De minden egyes ott töltött perc arról győzött meg, hogy bőven sok, amit egyébként a mindennapokban olvasok ezekről, és könnyen összeáll a fejemben a kép, hogy merre is haladunk.

A Narancs a megvalósítás színe lett, itt sikerült néhány innovatív programot, alkalmazást megnézni, amúgy szőrmentén. Most egyébként ezekkel ismerkedem, vannak benne tényleg jó ötletek. De erről kicsit később.

Őszintén szólva a Sárga terem kimaradt az életemből. Ahogy olvastam, minden agyban dől el, és ez valahol még a periférikus látásomon is kívülre csúszott. Talán azért, mert az első blokk a sharing economy volt, ami bár érdekes és kihívásokkal teli, de nekem egyelőre még túl civil téma. A második, kreatív blokk meg valahol elveszett a szemem elől.

A Zöld teremben online videós téma pörgött folyamatosan. Néhány előadást itt sikerült elszalasztanom a különböző mértékű csúszásoknak köszönhetően. Amit láttam belőle, az nagyon semmitmondó volt sajnos, pedig nagy reményekkel mentem be minden esetben, mert ez a leginkább újdonság számomra most, amiben még jó lett volna felszedni tippeket. Így aztán marad az itthoni böngészés és a saját tapasztalatokból okulás. Illetve még abban bízom, hogy akiket ott elszalasztottam, megszánják a kimaradtakat, és írnak róla a saját blogjukban.

Egyébként ez a tippem részben már be is jött, mert például a nekem teljes egészében  kimaradt második nap egyik előadójától ma reggel ezt olvastam.  Na, ez például kár, hogy kimaradt az életemből élesben.

Mi az, ami felbosszantott?

>> Amikor az előadónak az volt a legfontosabb mondandója, hogy New York-ban járt, és ott már sokkal menőbb cuccok vannak, a Facebook saját sátra a karácsonyi vásárban milyen érdekes volt.

>> Amikor a krízis kommunikátor azzal zárta a mondandóját, hogy egyébként meg se próbáljuk magunk, mert ez egy szakma. És amikor ugyanennek az előadónak a műsorvezető nekiszegezte a kérdést, hogy az általa bemutatott negatív példánál ő hogyan oldotta volna meg a krízis kommunikációt, a válasz az volt, hogy a sajtó részére eljuttatott PR cikkel. Khm.

>> Amikor a konkurenciafigyelés a Facebook-on témáról szóló előadásba nem fért bele, hogy megmutassa emberünk az Elemzések Figyelendő oldalak funkcióját. Értem én, hogy kétélű fegyver, de hogy a versenytársaink bejegyzéseit egyesével figyelgessük, mennyi lájkot, megosztást és hozzászólást kap, az ugye nem reális. Hacsak nem vagyunk időmilliomosok.

>> Amikor az előadásban egyedül az előadó egyedi stílusa a lehengerlő. Épp mint egy szép színes méretes lufi. Elmondta ő ugyan, hogy stand-upos-nak készült, de ez meg ugye nem az a hely.

>> Amikor feleslegesen használt az előadó idegen kifejezéseket. Volt multis élményben részem, ott ez megszokott. De ha mellette a szakmai tartalom elkallódik, akkor joggal merül fel a gyanú, hogy az idegen szavak pusztán elleplezés céljával kerültek bele az előadásba.

>> Amikor egy cégtől érkező előadó egy másik cég automatizált ügyfél-kiszolgálását szidja, miközben a sajátjáról gyakorlatilag semmi újat és különlegeset nem tudunk meg.

A legnagyobb csalódást az automatizált és adatvezérelt marketing témakörben elhangzó előadások okozták. Persze, lehet, hogy túlságosan nagy volt az elvárásom, de ez a "nesze semmi, fogd meg jól" komolyan elszomorított. Értem én, hogy az adatok bizalmasak, akkor viszont ne ígérje azt az előadó, hogy beavat az eredményeibe.

Na de jöjjenek végre a hasznosságok is!

Mondom, a nagy pörgés miatt maradtak ki előadások, amik valószínűleg nagyon profik voltak. Így a teljesség igénye nélkül, íme néhány jó ötlet és példa azokból, amiket sikerült megnéznem.

>> Klausz Melinda Tesztelj! című előadása volt talán az egyik leghasznosabb nekem, aki napi szinten kezelek Facebook hirdetéseket. Ügyfeleimet - sok ok miatt- csak nagyon korlátozottan tudom rávenni a tesztelésre. Tiszta szerencse, hogy mások ezt nagyban űzik, és még mesélnek is az eredményekről. Hogy például felejtsük el a felkiáltójelet a call to action mondat végéről, mert úgy jobb a konverzió. Hogy mennyit dob az eredményeken egy jól elhelyezett emoji. És hogy még mindig a számok a TOP1 eszköz. Ami még igazán jó volt, hogy a végén konkrét számokkal is bemutatta, hogy mennyit tudtak javítani egy hirdetésfolyamnál a letesztelt beállítások segítségével.

Ehhez képest az az előadás, ahol 5000 hirdetésváltozat teszteléséből vontak le következtetéseket, már kevésbé volt érdekes. Rendben, mondhatjuk, hogy az is lehetett volna. De amikor az eredmények láttán azt kellett mondjam, ehhez aztán kár volt annyi pénzt elszórni, csak kérdeztek volna meg néhány gyakorló szakembert, kapásból vágja a jó beállításokat. Na jó, mondhatjuk tudományoskodóan, hogy volt egy nullhipotézisünk, amit jó drágán megvizsgáltunk és arra jutottunk, hogy igazunk volt.

>> A másik nagyon hasznos előadás az Isobar kollégától, Rényi Balázstól hangzott el, aki a dark social forgalomról beszélt. Aki nem ismerné ezt a kifejezést: az olyan személyes megosztások akár egy Messengerben, pláne mobil alkalmazásban, akár egy e-mail útján, amikor a követést leveti magáról a link, így a Google Analytics-ben direct traffic-ban találkozol vele, nagyjából gőzöd se lesz róla, hogy honnan érkezett az érdeklődő vagy a vásárló.

Persze, vannak trükkök, amikkel ki lehet játszani a linkkövetés elvesztését. Például rövid linkekkel (bitly, goo.gl), vagy ha még ráadásként csatornánként készítesz rövid linket.

Ami új információ volt nekem, hogy például a Messenger és a Viber nagyjából 84%-os dark social megosztást produkál. És még az is, hogy az elmúlt évek során 21%-kal csökkent a Facebook-on a valóban személyes gyártású tartalmak megosztása. A profi bejegyzéseket és híreket osztjuk meg. Ez van. Ez pedig ugye azt is jelenti, hogy mi magunk leszünk a reklám- és hírforrás, miközben az ettől elvadult fiatalabb generáció félelmetes sebességgel hagyja el a Facebook hírfolyamot, és szinte csak a Messengerre korlátozódik a kommunikációjuk. Na de akkor majd jönnek a Messenger hirdetések, aki bújt, aki nem.

>> A Messenger hirdetések egyébként többször előjöttek a nap folyamán az előadásokban. Körülbelül mindenki kivár, nincsenek tapasztalatok, és nagyon veszélyes pályának tartják. Ezt már egyébként az RG Stúdiós Erős Gábor mondta. Egy balul sikerült kampány ebben az igencsak intim szférában másodpercek alatt le tudja rombolni a sok év fáradságos munkájával felépített márkádat. És én hiszek neki.

>> Aztán ami még hasznos volt, azok a számomra még nem ismert fejlesztések, alkalmazások bemutatása, amikkel kutathatom a konkurenciát, elemezhetem tovább az oldal látogatóit vagy épp automatizálhatok még ezt-azt a marketing folyamatok közül. Már amit szabad.

Ilyeneket írtam fel magamnak: likealyzer.com, fanpagekarma.com, zoomsphere.com vagy épp az automatizálj.com. Ezeket mindenképp megnézem, amint időm engedi. Ha követed a blogot vagy a Kontaktia Facebook oldalát, biztosan találkozni fogsz majd rövidebb beszámolóimmal ezekről is.

Miközben ezeket a sorokat írtam, lefutott a Leadberry első jelentése a honlapunkról. Na ez az egyik okosság, amire ott találtam, Azt igyekszik megmutatni, hogy melyik cégtől nézhették vajon meg az oldaladat. Kifejezetten B2B piacra dolgozó vállalkozásoknak fejlesztették. Egyelőre béta, némi ügyes adat és ajánlás beáldozása árán ingyen tesztelheted még nagyjából egy hónapig. Meglátjuk. Most még nem volt értékelhető az adatmennyiség. Talán majd később.

Bólogatós előadások

És voltak olyan előadások, amelyek hallgatása közben a képernyő előtt megfáradt nyaki izmaimat sűrű bólogatással lazíthattam.

Így amikor Forgács Mariann a BeSocial-től arról beszélt, mennyire nem a méret számít. A rajongó tábort illetően sem. Sokkal inkább az, hogy a lassabban, leginkább organikusan felépített oldalkedvelői csapatnál milyen fokú a kötődés, az aktivitás. Ráadásul Mariann elárasztott egy csomó számmal is, amelyek között volt néhány meglepő. Tudtátok például, hogy átlag 40 Facebook oldalt vagyunk hajlandóak kedvelni? Szép nagy verseny kerekedik tehát azért, hogy épp a Te céges oldalad kerüljön bele a potenciális ügyfeled látókörébe, sőt még arra is vegye a fáradságot, hogy kedvelje az oldaladat és kövesse is a bejegyzéseket. Kemény meló!

És hogy ne legyenek illúzióink, az organikus elérés 2015-ben is már csak 2% volt, ami nyilvánvalóan tovább romlik az idő és a Facebook ügyeskedés előrehaladtával. Konklúzió: az oldal kedvelőidre is intenzíven hirdetned kell, vagy még megpróbálkozhatsz egy saját direkt csatornára (alkalmazás, hírlevél) kicsalogatni őket.

Aztán itt van még az új varázsszó, az influencer marketing. A véleményvezéreket becserkészed és magad mellé állítod. Megboldogult távközlési marketinges fejjel még 2005 körül elkaptuk a gondolatot, hogy a telefonos (!) kapcsolati háló és fogyasztói szokások, plusz az akkoriban nagyon divatos fórumozók feltérképezésével megtaláljuk azokat a hangadókat, akiket mindenféle csellel meg kell szereznünk "saját kicsinyes céljainkhoz", mint amilyen a márkaépítés vagy épp az értékesítés növelése. Furcsa, hogy több, mint 10 évnek kellett ahhoz eltelnie, hogy ez a lehetőség bekerüljön a nagymenők által is felkapott marketing eszköztárba. Magam egyébként a celebek kibérlésével kapcsolatban szkeptikus vagyok. Mert egyszer még rendben, hogy Kasza Tibi épp a Telekom Valentin napi vírusvideóját teszi fel az oldalára.  De utána hogyan tovább? Persze, mi, akik benne vagyunk a szakmában, rögtön tudjuk, hogy semmi sem véletlen, és mindennek megvan az ára. Csak hogy a laikusok is gyorsan rájönnek. (Most látom, hogy később azért rákerült a mondat, hogy szponzorált tartalom, eredetileg még nem volt ott.) Azt mondanám, hogy talán jobb irány lehet, ha több Társaságközepe JóskaPistát és Jószomszéd Marinénit keresnek meg okos, elemzésből jeles marketingesek, és így használják a véleményvezérek rendkívüli hatékonyságát.

Az utolsó előadás, amit még meghallgattam, szintén a bólogatós kategóriába sorolható. Zene volt füleimnek* Jánosi Ádám mondandója, aki a közösségi médiás ügyfélkezelésről beszélt. Tudjátok: nem törlök, nem szólok be, gyorsan válaszolok és a kritikát is a saját épülésemre használom fel. Záró előadásként olyan volt ez, mint jógaóra végén a relaxálás.

* Egyébként nem véletlen, hogy épp így fogalmazok, mert Ádám DJ-ként is "üzemel", és volt olyan kedves egy saját példáján megmutatni, hogy egy vájt fülű kritikusa segítségével hogyan fejlődött úgy, hogy még a kritizáló személyt is sikerült maga mellé állítania. Szeretem, amikor valaki azt is iszik, amit prédikál...

fractal-1128622_1920.jpg

 

Minden jó, ha a vége jó?

Fogjuk rá. Az ebéd közben elcsípett beszélgetésekből azért azt lehoztam, hogy a közönség nagyobb részének sok volt az újdonság. Sőt, nem kevesen a hatalmas szakadék túloldalán állnak, ami a hétköznapi magyar marketinges valóságot és az előadó szakemberek, ügynökségi, tudományos kollégák szintjét választja el egymástól. Annak a marketing munkatársnak, akinek az a legnagyobb gondja, hogy a régi honlap szövegeit ki kell másolnia word doc-ba, hogy kiadhassa a gyakornoknak a vadiúj honlap miatt újrafogalmazásra, annak a dark social probléma még a marketing sci-fi kategóriába tartozik.

Szóval van feladat bőven számomra, hogy az én ügyfeleim ne érezzék úgy, hogy lemaradtak. Annak alapján, amit most hallottam, kicsit megnyugodtam: egyáltalán nem kell szégyenkeznem a tudásom miatt, még ha most pusztán a hallgatóság tagjaként is voltam ott. (Őszintén szólva még örülök is neki, mert így valóban az információ megszerzésére és rendszerezésére fordíthattam minden energiámat.)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kontaktia.blog.hu/api/trackback/id/tr7212310113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.