Szakmai morfondírozások 1.: Mindennapi Facebook dilemmáink

2017. november 07. 09:36 - Andrea.Pataki

Szakmai morfondírozásaim egy-egy negatív jelenséget vagy épp döntési pontot, dilemmát mutatnak be. Vitaindító, provokatív stílusban. Ezért ezek a cikkek leginkább kollégák vagy a szakma iránt mélyebben érdeklődők számára készülnek. Első cikkemben a Facebook  jelenléttel kapcsolatos aktuális problémákat firtatom.

Jelentősen felpörgött a hazai cégek Facebook jelenléte. A képzések, előadások, győzködések a KKV szektorban most értek el arra a pontra, hogy beérett az érdeklődés felkeltése. Azt mondta mindenki mindenhol, hogy a Facebook-on kötelező ott lennie egy cégnek, hogy a kisvállalkozásoknak kitörési pont, olcsó és hatékony kommunikációs csatorna. A cégek közül pedig hirtelen egész sokan elhitték.

Ami alapjában nem lenne baj. Sőt! Végre, némi fáziskéséssel. Ahogyan ez már nálunk szokás.

Mindeközben azonban nem vagy nem elégszer hangzik el az, hogy

  • A Facebook-ra nem elég kitenni egy „honlapot”. Ha nem eteted tartalommal, akkor felesleges volt létrehozni. Sőt, még ronthatod is vele a jó híredet.
  • A Facebook tartalomlogika sajátos, nem képezheted le a szóróanyagaidat egy-egy bejegyzésben. Hiszen közösségi médiáról van szó, ahol nem diktálsz, csak egy van a sok egyenrangú szereplő közül.
  • Ha B2B a célcsoportod, jól fontold meg, mire használod, mert néhány kivételtől eltekintve nem sokat segít az üzletedben. Kivételek? Például ha munkáltatói image építésre használod, állást hirdetsz, mikro cégekre értékesítesz.
  • Az organikus elérések zuhannak, és a hirdetési árak is elkezdenek felfelé szaladni. Ezért egyrészt elemezned, követned kell az eredményeket, másrészt meg kell tanulnod profin használni ezt az eszközt, rengeteg teszteléssel, idővel és kreativitással. Ismerned kell az összefüggéseket.
  • Most még a fiatalokról tudjuk, leginkább az Y generációról, hogy elhagyják a klasszikus Facebook platformot. Messenger, Instagram igen, de Facebook nem. Csak hogy vannak még bőven más generációkban, akik vagy létre sem hozták a profiljukat, vagy nem aktívak. Vagy időközben már visszafogták az aktivitásukat. Tudatosan vagy mert így alakult az időbeosztásuk, a prioritásuk stb.

 

De ami már ennél is nagyobb probléma, hogy

  • Gombamód szaporodnak azok a cégek, akik most avanzsálnak Facebook „szakértővé”. Van köztük olyan, aki eddig is marketinggel, kommunikációval foglalkozott, csak ezzel a területtel eddig legfeljebb halkan próbálkoztak. És van köztük, aki eleve Facebook szakértőként definiálja magát, erre szakosodott a vállalkozása. Mindkettő elkezdett iszonyú elánnal tartalmat gyártani és hirdetni. Megdöbbentő tévinformációkkal, jobb esetben leegyszerűsítésekkel találkozunk ezekben az írásokban. Persze, sokak számára vonzó Lévai Richárd kiváló pályafutása. Vagy az, hogy ömlik az érdeklődés a cégek részéről erre a közösségi médiára. Ráadásul azt látják, hogy nincs belépési küszöb, nincs szükség drága eszközökre sem. Szóval biztosan jó üzlet ez a Facebook menedzselés.
  • Egyre több szolgáltató és egyre több cég igény talál egymásra. A cégek zöme épp azért, mert nem érti a Facebook-ot, megbízást ad a fentebb említett szolgáltatóknak. Akik "lám, milyen okosakat írnak, és még olcsók is..." Vagy még arra se szeretne szánni, helyette önállóan, felkészületlenül próbálkozik. Ezért a minőség rendkívül felhígul.

A Facebook kontrollja és egyben stratégiája az, hogy nem hagyja elszabadulni a hirdetéseket. Tehát ha van egy bizonyos méretű tortád, amire most minimum háromszor-négyszer annyian vannak, mint néhány hónapja, akkor logikusan azok, akik már eddig is ebbe a cukrászdába jártak, mind kisebb és kisebb szeletet kapnak. Az új vendégek viszont az eddigi nullához képest legalább kóstolhatnak valamit, és még el is vannak ájulva az új ízektől. A tumultus közepette a cukrászda szépen felnyomja az árakat.

 

cake-2370013_1920_2.jpg

Ami tehát ebben zavaró számomra, hogy miközben régóta itt vagyok, rengeteget és folyamatosan tanulok, és másokat is képzek, auditálok, támogatok, tudatosan használom az eszközöket, mérek, tesztelek, addig ...

jönnek olyan újak, akik beesnek az utcáról, koszos kézzel belenyúlnak a tortába, a felét szétdobálják, és még össze is maszatolnak mindent.

Ők is ugyanazokkal a feltételekkel használhatják a Facebook céges funkciókat, ámde felelőtlenül vagy éppen jó szándékkal, azonban ügyetlenül élnek a lehetőségekkel.

Nem is lenne ez olyan nagy probléma, csak épp a viselkedésük minden felelős és felkészült céges felhasználó, szakember munkájára, eredményeire is visszaüt.

Mi a megoldás? Jó kérdés. Nem tudom. Csak agyalok. És kíváncsian várom mások véleményét. Meg persze a Facebook lépéseit.

A Facebook  leginkább puha módszerekkel igyekszik javítani a helyzeten. Online képzési anyagokat, tanfolyamot ad. Infoboxokkal támogat. Egyébként nagyon jól. Ha valaki akar tanulni. De mivel az ingyenes képzésekre is nem kevés időt kell szánni, ráadásul az értékesebb, speciális tananyagok angol nyelven készültek, ezért épp azt a célcsoportot nem éri el vele a Facebook, akiknek a leginkább szükségük lenne rá. 

Talán jó irány lehetne, ha legalább a céges hirdetési fiók megnyitása előtt el kellene végezni egy Facebook saját vagy minősített tréner által tartott képzést, ahol az alap logikát és a technikai beállításokat el kell sajátítani, a bonyolultabb hirdetési elemek és formák eléréséhez pedig egy haladó szintű tanfolyamot kellene végiggyűrni. (És ugyanez lenne igaz nem csak a végfelhasználókra, de a nevükben hirdető ügynökségekre, szolgáltatókra is.)

Persze, mondhatjuk, hogy a Facebook azzal, hogy nem enged nagyobb tortát, emeli az árat, az olcsójánosok és a képzetlen felhasználók úgyis maguktól ki fognak potyogni. Vagy rákényszerülnek, hogy kitanulják a mesterséget. De valóban így lesz?

Én, aki mérem és visszacsatolom az eredményeket az ügyfelemnek, képes vagyok-e elfogadtatni vele, hogy „Bocs, most egy meghatározatlan ideig jó esetben ugyanazt az eredményt drágábban éred el. Ráadásul ki kell várni még, hogy tisztuljon a piac”?

Vagy miután sok energiát beletettünk ebbe a platformba, már egész szépen működött, állítsuk le, bontsuk vissza a Facebook-os építkezést? Esetleg egyenesen szedjük a sátorfánkat?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kontaktia.blog.hu/api/trackback/id/tr5713197698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.