Újrahasznosítás. Avagy a remarketing rejtelmei

2017. június 12. 19:22 - kontaktia

Van egy szó, ami ebben az évben valószínűleg mindent visz az online marketinges körökben.

De mi is az a remarketing? Kinek jó?  Hogyan bánjunk vele, hogy sikerélményünk legyen? Máris elmondjuk a lényegét.

Képzeld el a következő helyzetet:

Egy ruhabolt tulajdonosa vagy. Bemegy hozzád egy fiatal nő. Felpróbál néhány ruhát, végül nem vesz semmit, és kisétál. Másnap látod, hogy ismét elmegy a bolt előtt, nézelődik a kirakatban. Kirohansz, és lelkesen magyarázod neki, hogy új áru érkezett, ami szerinted neki tetszeni fog. De persze ha szeretné, azt is elviheti, amit tegnap próbált,és nem vett meg. Sőt, azt azóta leáraztad, tehát olcsóbban juthat hozzá, ha most bejön.

És képzeld most hozzá azt, hogy rajta kívül még tíz személy sétál arra perceken belül, akik már jártak nálad korábban. Aztán kiugrasz egy kávéra, és ott is találkozol még néhány ilyen emberrel.

És most képzeld el ugyanezt - azzal a különbséggel, hogy online árulod a ruhákat.

Nos, így valahogy működik a remarketing. Persze, egyszerre tíznél sokkal több korábbi látogatót meg tudsz kínálni ajánlattal, ráadásul úgy, hogy még azt sem tudod, hogy néz ki, hány éves, mi a neme, és pláne hogy mi a neve. Csak azt tudod, hogy már bármilyen érdeklődést mutatott a terméket, vagy épp a szolgáltatásod iránt.

mask-962064_1920_2.jpg

 

Remarketingezni egyre több módon és helyen lehet. Nem is feltétlenül kell, hogy a te webáruházadba jöjjön el valaki, hogy újra megszólíthasd. Elég, ha az okos szerverek néhány rövid kódsor (script) alapján be tudják azonosítani, hogy már járt az oldaladon, aztán egy egész más oldalon megmutatják neki a hirdetésedet. Sőt, ez a számodra egyszerűbb terep, mert nem kell saját programozással vesződnöd. Kész megoldásokat találsz hozzá nagy szolgáltatóknál. Két profi van most ebben szerintünk. Előbb a Google vezette be az Adwords rendszerében, most pedig szélsebesen halad előre ebben a témában is a közösségi média óriás, a Facebook. (Tudod, mint a cikk eleji példánkban, amikor a kávézóban találkozol a korábbi érdeklődőkkel...)

Kinek jó?

Elvileg bárkinek, aki rendelkezik egy weboldallal.  Igen, a szolgáltatóknak is, nem csak a kereskedőknek. Mégis, nagy különbség van abban, hogy kinek hogyan érdemes használnia. Ha van egy átlagos forgalmú webáruházad vagy akár egy szolgáltatásodra, ajánlatra felfűzött kampányod, a remarketing kiváló lehetőséget rejteget, extra tudás nélkül is.

Azonban azoknak, akik nem tucatterméket vagy szolgáltatást kínálnak, illetve az oldalukon nincs túlságosan nagy forgalom, no, nekik érdemes finoman bánni ezzel a lehetőséggel. A varázsszó: gyakoriság. Ha ugyanis kevés a honlapod forgalma, akkor újra és újra ugyanazok látják a hirdetésedet. Először még nem gond, de amikor már valaki aznap negyedszer is a te remarketing hirdetéseddel találkozik a Facebook-on, visszájára is sülhet el a dolog. A ruhabolt példájánál maradva: ugye, te sem szeretnéd, ha a boltos folyton utánad caplatna és az arcodba tolná, hogy most vegyél már végre valamit tőle?

Ha a honlapod nem értékesítést támogató típusú vagy nincsenek rajta olyan pontok ("célok"), amelyeket mérsz, mint egy regisztrációs űrlap kitöltése, egy tanulmány letöltése vagy hasonló, akkor sem kell lemondanod erről az eszközről. Csak legfeljebb kevesebbet tudsz mérni vagy máshonnan derül ki, hogy az illető érdeklődő egy ilyen hirdetés hatására keresett meg.

Egy szóval azt mondhatjuk: a remarketing mindenki számára jó lehetőség, új esélyt adsz magadnak vele. Az oldalad látogatóinak csak egy töredéke rendel tőled bármit is az első alkalommal. Szóval bőven van kit újra megkínálnod azzal, amit tudsz, vagy amit árulsz.

Arra azonban ki kell alakítanod a stratégiádat, hogyan és mire fogod használni ezt a módszert.

Mi legyen a hirdetés szövege?

Vannak óvatos duhajok, akik hímes tojásként bánnak a reménybeli ügyféllel. Nyilván, az ő ügyfélkörük nem annyira lenne vevő az olyan direkt üzenetekre, mint a "Helló, a múltkor ezt a biciklipumpát nézted. Mit gondolkodsz annyit, gyere és vedd meg!". Mégis, jó érzékkel bele lehet csempészni valamit, ami jó eséllyel átfordítja a korábbi látogatót vásárlóvá. Például: Most új vásárlóinknak ajándék gumibelső foltozó készlet is jár.

Néha pedig az is elég, ha újra megmutatod neki a terméket, amit nézegetett nálad. Adwords-ben a display hálózaton futó dinamikus kampányokat kell használnod remarketing célzással, Facebook-on pedig ebben az esetben a termékkatalógus létrehozása és a "megnézte de nem vette meg" célzás teljesen ezt a fázist éri el.

Mi ezt tapasztaltuk

Szebben muzsikál

Egy Facebook normál hirdetés és remarketing hirdetés eredményességében jelentős különbségek lehetnek. Több teszten vagyunk már túl, amikor két azonos tartalmú hirdetést futtattunk. Az egyik sima, a másik remarketing az oldalt 14/30 napon belül látogatókra célozva. Az egy vásárlásra jutó költség a remarketingnél nagyjából egyharmada a másiknak, a vásárlási konverzió pedig általában 1,5-2-szeres. Ez egy tapasztalati szám, eltérések lehetnek, de mindenképp arra számíthatsz, hogy kisebb költség mellett nagyobb eredményt tudsz elérni egy remarketing hirdetéssel.

Persze, úgy teljes a kép, ha hozzátesszük, hogy ahhoz, hogy valaki remarketing hirdetést lásson, már más módon fizettünk érte. Legyen az SEO, egyéb marketing aktivitás vagy épp egy nem remarketing hirdetés, amivel becsalogattuk az oldalra.

A fiúknak jobban bejön

A férfiak érzékenyebbek a remarketing hirdetésekre. Nem tudni, vajon a nők tudatosabban vagy kételkedőbben vásárolnak-e, és ez okozza az eltérést. Minden esetre az általunk menedzselt Facebook hirdetések mindegyikénél így tűnt.

Kisebb kosár

A remarketing kosárértéke jellemzően alacsonyabb. Mert hogy kevesebb teret hagy az impulzus vásárlásnak. Gondolj bele: például a keresőben kutatsz egy termék után, amire felhozza neked a weboldalt. Ott megnézed, de nem veszed meg. Vagy mert máshol is szétnézel még, vagy mert "hó vége van". Amikor az oldalra remarketing hirdetéssel csábítanak vissza, még ha nem is a keresett termék jelenik meg a hirdetésben, várhatóan azt az egy terméket veszed meg. Célirányosan vásárolsz.

pc-1595125_1920_2.jpg

Önmagában nem elég

A remarketing csodajó. De ne várj tőle csodát!

Mit javaslunk mellé?

Alakíts ki lojalitást, és szerezz az ügyfeledről újabb információkat.

Ilyesmikkel, mint hogy

- Érd el, hogy feliratkozzon hírlevélre, ha már visszacsábítottad.

- Segíts neki az oldalon chat-tel, ha elakadna

- Ajánlj fel kupont, amit a következő vásárlásakor használhat, vagyis így már harmadszor is betér majd hozzád.

- Kínálj fel ajándékot, ha tovább ajánl téged.

- Kérd meg, hogy mint új vásárló, értékeljen egy rövid kérdőívvel

Használj up-sell vagy cross-sell ajánlatokat

- A "mások, akik ezt vették, még ezeket is kedvelik" üzenettel adj esélyt, hogy szétnézzen.

- Ajánlj neki kiegészítőket vagy egy kicsivel drágább termékváltozatot, vagy épp csomagkedvezményt.

- Mindezt akár chatbot-tal is megvalósíthatod.

Építs fel komplett folyamatot, marketing automatizációval

- Csak azt lehet visszacsábítani, aki már egyszer odatalált. És ez a nehezebb feladat. Szánj rá időt, energiát és pénzt, találj jó ötleteket és profi szakembereket, hogy minél több potenciális vásárló megtaláljon téged. Igen, építkezni kell. A remarketing már "csak" a jéghegy csúcsa. A tevékenységedtől függően kell ismertséget építened, ami bizony egyre nehezebb az online világban. Viszont az egyik legjobb mérce épp az, hogy milyen lendülettel töltődik a remarketing listád.

- Ha már ott van a reménybeli vevő, attól függően, hol tart a vásárlásban, különféle üzenetekkel tudod segíteni a döntésben vagy abban, hogy ne feledkezzen meg rólad. Készíthetsz automatikus e-mail-eket, ha kosárba helyezte a terméket, de nem véglegesítette a megrendelést. Felugró üzenettel visszafordíthatod, ha kilépne az oldaladról. És ha mindez hasztalan, akkor újra színre léphet egy jól célzott Facebook vagy épp Adwords remarketing hirdetés. És a kör bezárul...

 ***************

Tetszett, amit olvastál? Belevágnál vagy már elkezdted, de elkél egy kis segítség?

Ne tépelődj magadban! Keress bátran ötletekért, stratégia tervezésért vagy remarketing kampányok menedzselése miatt.

 

Szólj hozzá!

Vállalható?

2017. június 08. 10:47 - Andrea.Pataki

Ez a cikk talán kicsit off-topic-nak tűnik első látásra. De a látszat csal. Valójában nagyon is kommunikációs és szakmai kérdésekről fog szólni.

Május 31. a hazai cégek számára fontos időpont. Az előző üzleti év beszámolójának leadási és a társasági adó befizetési határideje. Azon túl, hogy ezzel ténylegesen lezárjuk az előző évet, kicsit megállunk, átgondoljuk dolgainkat. Ha jól sikerült az elmúlt év, ünnepelünk, de már azon dolgozunk, hogyan lesz legalább ilyen jó az idei esztendő is. Ha nem volt túl nyerő az előző üzleti évünk, megnézzük az okokat, igyekszünk változtatni és mindent megtenni azért, hogy a mostani jobb legyen.

Néhány hónapja - ki tudja már, pontosan hogyan- kerültünk kapcsolatba a Vállalható Vállalkozás programmal. A program lényege, hogy segítse helyére billenteni a vállalkozói mentalitást, hogy a hazai cégek közül is minél többen működjenek tisztességesen. A cél tehát az, hogy szerveződjön egy közösség azokból, akik úgy gondolják, alapvető, hogy számlásan, bejelentett munkaerővel, időre kifizetett számlákkal, tisztességes vállalkozói magatartással kell működni a piacon. Akkor is, ha ez néha bizony nem könnyű. De a közösség segít, sokféle formában. Maga a közösség egyben remélhetőleg mágnesként is működik, jótékonyan hat a többi vállalkozásra is. Nos, számunkra nem volt kérdés, hogy csatlakozunk.

Aki ismeri a működésünket, tudja, hogy nálunk ezek alapértékek. És igen, néha valóban nem könnyű. Veszítettünk már el üzleti lehetőségeket azért, mert ragaszkodtunk ezekhez az értékekhez. Mégis, nem látunk más lehetőséget, mint ezt az utat járni továbbra is.

Május 31-én a program keretében létrejött az első magyar Tax Party rendezvény.(Máshol ennek már hagyománya van. De legyünk elégedettek, hogy végre itthon is megrendezték az első ilyen eseményt, ahol azt ünnepeljük, hogy ügyesek voltunk, létezünk, működünk és adót fizetünk. Persze, láttam én is furcsa tekinteteket, amikor elmondtam, hová megyünk szerda este. Mert miért is örülünk annak, hogy adót fizetünk itt és most?...)

Mondhatnánk stílusosan: Sokan voltunk, de még nem elegen.

A szervezés profi volt. A bejáratnál kitűzőt lehetett választani, mint például: Vállalható vagyok, I am an entrepreneur stb. Vállalkozások zenekarai léptek fel, igazi buli hangulatot varázsolva. Az ellátmány is tökéletes volt: mértéktartó, finom, és gondoltak a húsmentesen étkezőkre is. Mára több mint kétszázan csatlakoztak a mozgalomhoz, róluk, rólunk készült kis videóval leptek meg bennünket. Végül pedig hazahozhattunk egy nagyon frappáns ötletre épülő ajándékot: az adóparadicsom palántát...

tax_party.jpg

Kép forrása: Bridge Budapest Tax Party fotóalbum

Vállalható vállalkozások, ha összegyűlnek, mi másról is beszélgethetnének, mint élményeikről, értékeikről? És igen, végre elérkeztünk ahhoz, amiért úgy gondoltam, hogy ez a történet nagyon is ide tartozik ebbe a szakmai blogba.

Beszélgettünk egy fejvadásszal. Ő ezt mondta: " Ha nem jó a cég hírneve, nem is dolgozom vele, mert úgyse találok neki munkatársat."

Beszélgettünk egy neves PR ügynökség vezetőjével. Közel a szakmánkhoz, mégis meglepetés volt tőle hallani, hogy bizony, vannak a versenytársaik között olyanok, ahol bevált gyakorlat legalább részben számla nélkül szolgáltatni, a "gyakornoki állás" jellemzően nem bejelentett és nem egyszer ingyenes munkaerő foglalkoztatását jelenti. Aztán meg ott van a bújtatott foglalkoztatás, amikor a kollégák egyéni vállalkozóként dolgoznak be. A helyzet azért is nehéz, mert így elindítottak egy árspirált, ami semmi jóra nem vezet. A megbízók egy része pedig egész egyszerűen becsukja a szemét, és nem érdekli, hogy a beszállítója hogyan oldja meg. A lényeg, hogy minél olcsóbb legyen.

Beszélgettünk egy bútortervező sráccal is, aki Angliában dolgozott éveken keresztül. Mégis hazajött, egyelőre bizakodó, úgy érzi, már jobb a helyzet, mint néhány éve. Elmondta, hogy kint ezek nem kérdőjeles témák. És azt is, hogy ott másképp alakul a szakmák presztízse. Itthon mindenki fehérgalléros szeretne lenni. Nem érezzük ugyanolyan értékűnek például egy asztalos munkáját. Ahol ő dolgozott, ott egyenesen, szemtől szembe megmondták, ha valaki jól dolgozik, de azt is, ha valaki nem odavaló. Mert alapvetően fontos, hogy olyan emberekkel dolgozzanak, akik a cég jó hírnevét építik, és jól érzik ott magukat.

A mindennapokban, a hazai feltételek mellett bizony nem könnyű vállalhatónak maradni. De úgy tűnik, valami végre elindult.

Az, aki a bőrén érzi, hogy nem akarnak nála dolgozni, mert az a híre, hogy nem fizeti ki a túlórákat és kiabál a kollégákkal. Az, aki komoly függésbe kerül a hátsó, szóbeli "szerződésektől". Az, aki ügyeskedéssel próbál minél többet rátukmálni a vevőre olyan termékből, amit ő maga nem venne meg. Az, aki nem figyel oda a tárgyi és személyi környezetre, amiben a vendégét kiszolgálja. Az, aki meg van lőve, ha nincs pályázati forrás, vagy más viszi el a közbeszerzésen a munkát, pedig ő is sokat jattolt a fontos embernek. Az, aki folyamatosan aláígér a konkurenciának, ennek érdekében feketén/szürkén dolgoztat, vagy épp nem fizeti ki az alvállalkozót.

Mind-mind olyan helyzet, amin egy profi kommunikáció sem tud segíteni. Időszakosan talán működhet és elfedheti a problémákat, de hosszabb távon nem lesz fenntartható.

Láthatunk példákat, amikor a kommunikátorok vért izzadva küzdenek, hogy egy sok negatív sztorival érintett bolthálózat image-n 180 fokot fordítsanak. Egyetlen reklámsorozattal ez bizony nem fog menni. Akár igazak a vádak, akár nem.

Találkozhattunk cukrászdával, amit a csúnya hatóság bezárat a higiéniai körülmények miatt. Még mozgalom is indult a megsegítésére, ám rövid időn belül nyilvánvalóvá vált, hogy a vendégek értik a történet valódi lényegét.

Azt gondolom, nekünk kommunikátoroknak még inkább felelősségünk van ebben. Nem csak azzal, hogy látszat megoldások helyett valódi eszközökkel segítünk az ügyfeleinknek a jó hírnevük fenntartásában. És nem csak azzal, hogy néha fájdalmas döntéseket hozva lemondunk egy-egy üzletről, ha úgy látjuk, nem korrekt a feladat. Hanem azzal is, ha példát mutatunk, és mindenek előtt a saját vállalkozásunk lesz és marad vállalható.

Bizalmi állás a miénk. Ismerjük a mondást: "A kutyámat se bíznám rá." Nagyon remélem, hogy a megbízók közül mind többen értik, mit is jelent ez. Mert a döntés náluk van. Mi csak dolgozunk. Tisztán, tisztességesen, vállalhatóan.

Szólj hozzá!