A nagy céges Facebook dilemma

2018. január 12. 17:48 - kontaktia

Temessük vagy alkalmazkodjunk?

Amióta a Facebook vezetősége új nyilatkozatot adott ki, miszerint a céges bejegyzések nagyjából csak akkor jutnak el a felhasználókhoz, ha elég ingerkeltőnek, komment mágnesnek ítélik meg, egyébként pedig a személyes kapcsolatok erősítése a cél mindenek felett, máris sokan temetik ezt a csatornát.

 

fbexit.png

 

Mint minden esetben, itt is akkor tudunk tovább lépni, ha az első dühöngés után higgadtan mérlegre tesszük,

mi mennyi

 

Mióta vagy ott a Facebook-on? Nagyjából mennyi energiát fordítottál erre? És mennyi pénzt?

Nem, ne csapd be magad! A saját időd értékét is ki tudod számolni, aztán felszorozni, hogy mondjuk egy évre vonatkoztatva mit is költöttél rá.

Aztán ott van az egyéb, jobban látható költség, ha videót, grafikai anyagot készíttettél. Ha hirdettél. Ha játékot, promóciót futtattál.

Megőrizve a higgadtságodat, most pedig nézd meg, hogy mit hozott Neked ez a csatorna.

Egyszerűbb a dolgot, ha értékesítésre, értékesítés támogatására használtad, és jó közelítést adhat, ha működik Google Analytics vagy más mérés, amivel látod, a vásárlóid milyen arányban érkeztek a Facebook-ról, mennyit költöttek nálad.

Persze, még itt is célszerű figyelembe venned egy termék vagy cég életgörbéjét. Ha kicsi az ismertséged vagy nehezebben döntenek a vásárlásról a vevők, akkor lehet, érdemes egy évnél is hosszabb időszakot mérlegre tenned. Vagy akár elsüllyedt költségként értékelned a bevezetési időszakot, az első néhány hónapot, mire megalapoztad a FB jelenlétedet.

Még összetettebb a kérdés, ha márkaépítésre használod ezt a csatornát. Vagy csak egy ügyfélkapcsolati pontként, ahová néha beeshet egy-egy érdeklődő üzenet.

Egyébként futtattál már hirdetést márkaépítés céljából?

A Kontaktiánál például az a helyzet, hogy az objektívnak látszó számok mellett célszerűbb felgöngyölítenünk a folyamatot.

Adva van egy képzésünk, amit posztolunk és hirdetünk. Van vele több ezer elérés, ennél már jóval kevesebb reakció, és látszólag ezzel semmilyen összefüggést nem mutató valós résztvevői szám. De amikor rákérdezel, hogy honnan tudott a képzésről, akkor ilyeneket mondanak: láttam a Facebook-on, ismerősömtől hallottam, aki már volt (és ő egyébként a Facebook-ról hallotta anno). Sok esetben, ha rákérdezek, akkor kiderül, hogy a Facebook-on is valakinek a megosztásából.

És aztán eljön a képzésre, majd megkeres egy FB audit igénnyel. Majd aztán megnézzük a honlapját is. Meg a hírlevelét. Végül van, hogy ránk bízza a teljes marketingjét.

De egyébként sosem lájkolta, sosem kommentelte a bejegyzésünket.

Szóval akkor most nekünk megéri foglalkozni a FB jelenlétünkkel?

 

Rendben, eldöntötted, hogy maradsz. De akkor

mit csinálj most, amikor "közeleg a tél"?

 

 

Aki ismeri a marketing kommunikáció sajátosságait, az jól tudja, hogy nincs kész recept.

Jó, persze, a Zuckerberg-csapat mondott néhány homályos dolgot, mint hogy olyan bejegyzéseket visznek közel a felhasználókhoz, amiket szeretnek, sőt, ennél többet tesznek: kommentelnek is. Meg hogy élő videó a statikus képek helyett. Meg hogy közösségek (fordítsuk le: csoportok).

Lerágott csont, én is minden alkalommal ezzel kezdem a Facebook képzéseket: gondolkozz azzal a fejjel, hogy egy felhasználó mit vár el a Facebook-tól, tedd mellé, hogy neked mid van, és illeszd hozzá kreatívan az üzeneteidet a felhasználó igényeihez.

És ez még csak az alap. A koncepció. Aztán jöhetnek az eszközök és az agymunka.

A legjobb, ha máris gyűjtöd a tüzelőanyagot, hogy ki ne fogyj belőle. Szabadítsd ki magad az elefántcsont toronyból, és még jobban fókuszálj arra, milyenek a vevőid, ügyfeleid.

Nem butaság emiatt elővenni a buyer persona módszert

Vagyis elképzelni, leírni, kik a te tipikus ügyfeleid? Nem csak a koruk, nemük, lakhelyük, végzettségük. De a viselkedésük is. Mit csinálnak a hétköznapokban? Mi a kedvenc témájuk? Nézd meg például azokat az oldalkedvelőidet, akik a legaktívabbak. Mit látsz belőlük a Facebook-on? Milyen más oldalakat kedvelnek még? Mivel foglalkoznak? Hiszen esélyes, hogy hozzájuk hasonlóakat tudsz legkönnyebben aktivizálni, őket magukat pedig még aktívabbá, lojálisabbá, segítőiddé tenni.

Bírd végre szóra a csendes lojálisokat is!

Megfigyelted, hogy a való világban is barátaid vagy akiknek akár online is segítségére sietsz, ha kérik, jellemzően aktívak, legalább lájkolnak vagy tovább osztanak tartalmat? Mi kell ahhoz, hogy még egyet lépjenek, és a legértékesebbel, egy hozzászólással támogassanak? Például az, ha megkéred rá őket. Mert lehet, egyszerűen csak nem jut eszükbe.

Nincs mese, kell a technika

Stock fotó egyedi szerkesztéssel > saját grafika> lapozható galéria> GIF> videó> élő bejelentkezés

Nagyjából ez az eredményességi sorrend.

Az új felállás szerint pedig egyre inkább eltolódik majd a hangsúly az élő videós bejelentkezésre.

Sőt, a story telling még tovább viszi a lehetőségeket. Watch funkciót vezettek be az USA-ban, kvázi showműsorként értelmezik a videókat, ha azokat történetként készíted és indítod. (Gondolom, ez a funkció épp emiatt gyorsan eljut hozzánk is.)

Kicsi vagyok, padlót fogok?

 

Igen, érezheted úgy, hogy nem bírod majd ezt a tempót. Hogy itt csak a nagyoknak van esélye labdába rúgni.

Akkor térj vissza a cikk elejére. Rendben, megérné, de...

Van elég időd, energiát, képességet vagy költségkereted ehhez az új elváráshoz? És mi történik, ha nem? Attól a meglévő és reménybeli ügyfeleid igénye nem változik meg. Ők ugyanazok az emberek, ugyanolyan ádáz küzdelem folyik értük a legtöbb termék és szolgáltatás esetében. És Facebook-oznak ezek után is. Sőt, talán még egy kicsit többet is, ha Mr. Zuckerberg elképzelése valóra válik.

Ráadásul súgok valamit: a marketingben az elsők között lenni, bevállalni az újdonságot nagy versenyelőny.

De ha az nem megy, akkor még mindig ott van az élvonal, és a várható jövő, hogy mások nem ennyire tudatosak és kitartóak.

És bizony ha lesznek, akik kiszállnak, akkor a reklámzaj is csendesedik, és helyrebillen az egyensúly.

Te pedig ott leszel akkor is. A túlélő kiváltságaival.

 ***

Felvállalod, de segítség kellene? Keress meg most!

Tetszett a cikk, másokat is érdekelhet? Köszönjük a kedvelést és megosztást!

Valami kimaradt? Véleményed van? Kommentelj itt, vagy csatlakozz a "Céges Facebook - dilemmák, ötletek, újdonságok" csoporthoz, ahol kérdezhetsz és másokkal is beszélgethetsz a témáról.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kontaktia.blog.hu/api/trackback/id/tr5313569389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.