A nagy céges Facebook dilemma

2018. január 12. 17:48 - kontaktia

Temessük vagy alkalmazkodjunk?

Amióta a Facebook vezetősége új nyilatkozatot adott ki, miszerint a céges bejegyzések nagyjából csak akkor jutnak el a felhasználókhoz, ha elég ingerkeltőnek, komment mágnesnek ítélik meg, egyébként pedig a személyes kapcsolatok erősítése a cél mindenek felett, máris sokan temetik ezt a csatornát.

 

fbexit.png

 

Mint minden esetben, itt is akkor tudunk tovább lépni, ha az első dühöngés után higgadtan mérlegre tesszük,

mi mennyi

 

Mióta vagy ott a Facebook-on? Nagyjából mennyi energiát fordítottál erre? És mennyi pénzt?

Nem, ne csapd be magad! A saját időd értékét is ki tudod számolni, aztán felszorozni, hogy mondjuk egy évre vonatkoztatva mit is költöttél rá.

Aztán ott van az egyéb, jobban látható költség, ha videót, grafikai anyagot készíttettél. Ha hirdettél. Ha játékot, promóciót futtattál.

Megőrizve a higgadtságodat, most pedig nézd meg, hogy mit hozott Neked ez a csatorna.

Egyszerűbb a dolgot, ha értékesítésre, értékesítés támogatására használtad, és jó közelítést adhat, ha működik Google Analytics vagy más mérés, amivel látod, a vásárlóid milyen arányban érkeztek a Facebook-ról, mennyit költöttek nálad.

Persze, még itt is célszerű figyelembe venned egy termék vagy cég életgörbéjét. Ha kicsi az ismertséged vagy nehezebben döntenek a vásárlásról a vevők, akkor lehet, érdemes egy évnél is hosszabb időszakot mérlegre tenned. Vagy akár elsüllyedt költségként értékelned a bevezetési időszakot, az első néhány hónapot, mire megalapoztad a FB jelenlétedet.

Még összetettebb a kérdés, ha márkaépítésre használod ezt a csatornát. Vagy csak egy ügyfélkapcsolati pontként, ahová néha beeshet egy-egy érdeklődő üzenet.

Egyébként futtattál már hirdetést márkaépítés céljából?

A Kontaktiánál például az a helyzet, hogy az objektívnak látszó számok mellett célszerűbb felgöngyölítenünk a folyamatot.

Adva van egy képzésünk, amit posztolunk és hirdetünk. Van vele több ezer elérés, ennél már jóval kevesebb reakció, és látszólag ezzel semmilyen összefüggést nem mutató valós résztvevői szám. De amikor rákérdezel, hogy honnan tudott a képzésről, akkor ilyeneket mondanak: láttam a Facebook-on, ismerősömtől hallottam, aki már volt (és ő egyébként a Facebook-ról hallotta anno). Sok esetben, ha rákérdezek, akkor kiderül, hogy a Facebook-on is valakinek a megosztásából.

És aztán eljön a képzésre, majd megkeres egy FB audit igénnyel. Majd aztán megnézzük a honlapját is. Meg a hírlevelét. Végül van, hogy ránk bízza a teljes marketingjét.

De egyébként sosem lájkolta, sosem kommentelte a bejegyzésünket.

Szóval akkor most nekünk megéri foglalkozni a FB jelenlétünkkel?

 

Rendben, eldöntötted, hogy maradsz. De akkor

mit csinálj most, amikor "közeleg a tél"?

 

 

Aki ismeri a marketing kommunikáció sajátosságait, az jól tudja, hogy nincs kész recept.

Jó, persze, a Zuckerberg-csapat mondott néhány homályos dolgot, mint hogy olyan bejegyzéseket visznek közel a felhasználókhoz, amiket szeretnek, sőt, ennél többet tesznek: kommentelnek is. Meg hogy élő videó a statikus képek helyett. Meg hogy közösségek (fordítsuk le: csoportok).

Lerágott csont, én is minden alkalommal ezzel kezdem a Facebook képzéseket: gondolkozz azzal a fejjel, hogy egy felhasználó mit vár el a Facebook-tól, tedd mellé, hogy neked mid van, és illeszd hozzá kreatívan az üzeneteidet a felhasználó igényeihez.

És ez még csak az alap. A koncepció. Aztán jöhetnek az eszközök és az agymunka.

A legjobb, ha máris gyűjtöd a tüzelőanyagot, hogy ki ne fogyj belőle. Szabadítsd ki magad az elefántcsont toronyból, és még jobban fókuszálj arra, milyenek a vevőid, ügyfeleid.

Nem butaság emiatt elővenni a buyer persona módszert

Vagyis elképzelni, leírni, kik a te tipikus ügyfeleid? Nem csak a koruk, nemük, lakhelyük, végzettségük. De a viselkedésük is. Mit csinálnak a hétköznapokban? Mi a kedvenc témájuk? Nézd meg például azokat az oldalkedvelőidet, akik a legaktívabbak. Mit látsz belőlük a Facebook-on? Milyen más oldalakat kedvelnek még? Mivel foglalkoznak? Hiszen esélyes, hogy hozzájuk hasonlóakat tudsz legkönnyebben aktivizálni, őket magukat pedig még aktívabbá, lojálisabbá, segítőiddé tenni.

Bírd végre szóra a csendes lojálisokat is!

Megfigyelted, hogy a való világban is barátaid vagy akiknek akár online is segítségére sietsz, ha kérik, jellemzően aktívak, legalább lájkolnak vagy tovább osztanak tartalmat? Mi kell ahhoz, hogy még egyet lépjenek, és a legértékesebbel, egy hozzászólással támogassanak? Például az, ha megkéred rá őket. Mert lehet, egyszerűen csak nem jut eszükbe.

Nincs mese, kell a technika

Stock fotó egyedi szerkesztéssel > saját grafika> lapozható galéria> GIF> videó> élő bejelentkezés

Nagyjából ez az eredményességi sorrend.

Az új felállás szerint pedig egyre inkább eltolódik majd a hangsúly az élő videós bejelentkezésre.

Sőt, a story telling még tovább viszi a lehetőségeket. Watch funkciót vezettek be az USA-ban, kvázi showműsorként értelmezik a videókat, ha azokat történetként készíted és indítod. (Gondolom, ez a funkció épp emiatt gyorsan eljut hozzánk is.)

Kicsi vagyok, padlót fogok?

 

Igen, érezheted úgy, hogy nem bírod majd ezt a tempót. Hogy itt csak a nagyoknak van esélye labdába rúgni.

Akkor térj vissza a cikk elejére. Rendben, megérné, de...

Van elég időd, energiát, képességet vagy költségkereted ehhez az új elváráshoz? És mi történik, ha nem? Attól a meglévő és reménybeli ügyfeleid igénye nem változik meg. Ők ugyanazok az emberek, ugyanolyan ádáz küzdelem folyik értük a legtöbb termék és szolgáltatás esetében. És Facebook-oznak ezek után is. Sőt, talán még egy kicsit többet is, ha Mr. Zuckerberg elképzelése valóra válik.

Ráadásul súgok valamit: a marketingben az elsők között lenni, bevállalni az újdonságot nagy versenyelőny.

De ha az nem megy, akkor még mindig ott van az élvonal, és a várható jövő, hogy mások nem ennyire tudatosak és kitartóak.

És bizony ha lesznek, akik kiszállnak, akkor a reklámzaj is csendesedik, és helyrebillen az egyensúly.

Te pedig ott leszel akkor is. A túlélő kiváltságaival.

 ***

Felvállalod, de segítség kellene? Keress meg most!

Tetszett a cikk, másokat is érdekelhet? Köszönjük a kedvelést és megosztást!

Valami kimaradt? Véleményed van? Kommentelj itt, vagy csatlakozz a "Céges Facebook - dilemmák, ötletek, újdonságok" csoporthoz, ahol kérdezhetsz és másokkal is beszélgethetsz a témáról.

Szólj hozzá!

Marketing kilóra?

2018. január 08. 14:38 - Andrea.Pataki

Szakmai morfondírozások 2.

Szakmai morfondírozásaim egy-egy negatív jelenséget vagy épp döntési pontot, dilemmát mutatnak be. Vitaindító, provokatív stílusban. Ezért ezek a cikkek leginkább kollégák vagy a szakma iránt mélyebben érdeklődők számára készülnek. Első cikkemben a Facebook  jelenléttel kapcsolatos aktuális problémákat firtattam. Most pedig a marketing szolgáltatók, ügynökségek árazási kérdéseiről "morfondírozok" kicsit.

Bármennyire is meglepőnek tűnik, nekünk, marketing szolgáltatóknak is az árazás, a saját ár kialakítása jelenti a legnehezebb feladatot.

Így aztán nem kell csodálkozni rajta, ha vannak, akik a kényelmesebb megoldás felé veszik az irányt.

A recept egyszerű:

Szedd csokorba a legnépszerűbb összetevőket a Facebook posztkészítéstől az Adwords kampánykezelésen át a honlap karbantartásig →Készíts belőlük 3-4 féle csomagot →Mindegyiket nevezd el jól→ Adj nekik klasszul kiírható pszichológiai árakat→Kommunikáld, hirdesd meg, és gyűjtsd be a megrendelőket.

Könnyen kommunikálható termék, szegmensekre célozható kínálat.

Vagy mégsem.

Mert valakit ezzel becsapunk. Vagy a kedves ügyfelet, vagy magunkat. De miért is?

"Konyhanyelven" próbálom összefoglalni néhány pontban, mit gondolok.

chef.jpg

Mi van a csomagon kívül, ami nélkül az egész ehetetlen lesz?

Ha olyan csomagokat kínálunk, ahol az egyikben benne van az, hogy például Adwords kampányt készítünk, de az alapcsomag nem tartalmazza a landing page optimalizálását, akkor csak a szerencsén múlik, hogy használható landing page-re hirdetünk. Jó esetben minden kiváló, szépen muzsikál a kampány. Nem jó esetben pedig a fapados csomagot választónak majd elmondják vagy az elején, hogy plusz x ezer forintért csinálnak jó landing page-t, mert ez nem jó így. Vagy úgy 100 ezer forintos költés után magyarázzák a nulla konverziót azzal, hogy nem jó az érkeztető oldal.

Hírlevél készítés hetente. Szuperül hangzik. Csakhogy az adatbázist az ügyfélnek kell hoznia. Vagy építsen, béreljen, szerezzen... És még ott van a hírlevélrendszer díja.

Bárhogy is legyen, szakmailag és/vagy etikailag billegős a történet.

Próbálkozzunk, hátha kisül belőle valami

A másik gond ezekkel a csomagokkal, hogy hiányzik mögülük minden marketingmunka nulladik eleme: a stratégia.(És persze ahhoz meg ugye a piackutatás és a 4, 7 vagy ki tudja épp most hány P kialakítása, a marketing tervezés stb.stb.)

Akkor most mi lesz? Mi a kedves ügyfél célja? Hogy "legyen valami marketing"? Vagy hogy a marketing segítségével elérje, amit szeretne?

Világos, nem minden cég tud megfizetni egy marketing szakembert, pláne egy komplett csapatot. De hogy stratégia készítés nélkül belevágjon bárki a megvalósításba, az több, mint kockázatos. Megint tiszta szerencse, ha már van kész stratégia, amihez az ügyfél egy külsős csapattól várja el, hogy ahhoz alkalmazkodva intézze a Facebook hirdetési kampányait vagy a honlap SEO-t. Szóval még talán nem is lenne olyan nagy gond ezekkel a csomagokkal, ha jól olvasható feltételként ott találja mellette az érdeklődő, hogy első lépésben megnézzük/elkészítjük a marketing stratégiáját, tervét, amire építhetjük a marketing tevékenységet.

Rendben, vannak jól használható landing page-k, van szuper stratégia és marketing terv. Jöhetnek a csomagok. Ja nem.

Felesleges hozzávalók, mindenből valamennyi, mérleg nélkül

A csomagban ott van a Facebook hirdetés menedzselés. Csakhogy az ügyfél B2B piacra dolgozik, speciális a területe, számára a FB jelenlét maximum a "mindenkinek van, nekünk is legyen" alapon működő oldal, de hirdetésre nem érdemes áldoznia, márkát máshogy épít. Hogy akkor ő kivétel? Mondhatnánk azt is, ha nem néznénk tovább sorra az érdeklődőket. B2C webáruház, akinek viszont termékkatalógusos, remarketinges és innovatív FB kampányra van szüksége. Gyártó cég, akinek erős kérdőjelekkel lehet szüksége Adwords kampányra, ha a célja újabb forgalmazók megszerzése. Ellenben egy jól leválogatott hírlevél adatbázissal csodákat művelhet. Mind kivételek lennének? Nem tipikus ügyfelek?

Párolni, főzni vagy flambírozni? Hol vannak a folyamatok?

A csomagok elemekből állnak. És  mi van a marketing folyamatokkal? Behozok tartalommal érdeklődőt egy hírlevélből. De akkor ugye ott van a tökéletes landing page, amire mégsem azonnal konvertál. Célszerű lenne valamilyen marketing automatizáció és/vagy egy teljes marketing varázskör remarketing kampányokkal. Azt ki csinálja meg? Végigböngésztem néhány ilyen csomag ajánlatot, én egyikben sem fedeztem fel, hogy marketing folyamatokat akár nyomokban tartalmazna.

Marketing kilóra?

Végül még egy oka van, amiért szerintem ezek a standard marketing csomagok legalábbis nem tesznek jót a szakmának. Vagyis nézzük a szolgáltatói oldalt!

Tegye fel a kezét a kollégák közül az, aki szerint a sarki fűszeresnek egy kéthirdetéses szöveges keresési kampányt ugyanolyan egyszerű, ugyanannyi időbe telik elkészíteni és menedzselni, mint az okosotthon webáruháznak egy adaptív display remarketing hirdetést.

Változatos az ügyfélkörünk. És nem mondanám, hogy egy informatikai cégnek vagy egy szerviznek könnyebb lenne a marketingjét összerakni és működtetni, mint például egy gyártónak vagy kereskedőnek. Mindegyik nehéz. Mindegyik másképp nehéz. (Hozzá kell tegyem, épp ez adja a munka szépségét.) Van, ahol egy FB hirdetéssel több órát is eltöltök. Nem csak elkészítem, de elemzem, "simogatom" is a kampány ideje alatt, hogy minél eredményesebb legyen. Míg másnál a honlap keresőoptimalizálással küzdünk, mert mindenféle támogató eszközzel se egyszerű kitalálni, mire célszerű fókuszálnunk.

Ha tehát egy standard árazott szolgáltatás csomag tartalma heti két FB bejegyzés, kéthetente egy hírlevél kiküldése és hasonlóak, az azt jelentené, hogy a marketing kommunikációt kilóra meg lehet venni.

Összegezve: szerintem a csomagokkal épp a marketing lényege vész el. Hogy minden feladat teljesen egyedi, hogy gondolkodni kell, hogy kutatni kell, hogy stratégiát kell alkotni, megalapozottan belevágni a marketing megvalósításba, és a választott elemeket nem elkülönülten, hanem folyamatokba rendezve, egymásra építve, összehangolva kezelni. És világos módon folyamatosan elemezni, kontrollálni, szükség szerint módosítani a kommunikációs csatornák súlyán, vagy akár le is állítani egy kampányt, ha arra van szükség.

 

Persze, az egyedi árakkal több a macera. Folyton egyedi ajánlatokat kell készíteni, amire ráadásul több az időráfordítás is, hiszen minimum az ajánlatkérő piacán kell egy picit szétnézni, és szükség esetén kérdéseket is fel kell tennünk a lehetséges ügyfélnek. Mindez nehezíti az értékesítést.

És jóval nehezebb kommunikálni is. Én például így próbálom.

 

Rendben, értem én, hogy egy ilyen könnyen kommunikálható standard kínálat lehet pusztán behúzása is az érdeklődőknek, akiknek aztán majd lehet mondani, hogy "ja, de önnek ezekre az igényekre egyedi ajánlatot kell adnunk". De vajon ezek az érdeklődők azok, akikből majd ügyfél lesz, hosszú távon is?

***

Tetszett a cikk? Mást is érdekelhet? Köszönöm, ha megosztod.

Valami lényeges kimaradt? Más a véleményed? Elmesélnéd a saját tapasztalataid? Szólj hozzá bátran!

Szólj hozzá!